NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KentNyberg
#112605
Går det skada fyrhjulsdriften på något sätt genom körstilen?
Säg att person X har en rätt bra trimmad S40 T5 AWD och ibland gör lite rivstarter för skojs skull. Kan sådant skada fyrhjulsdriften?
Jag är ingen mekaniker och kan ingenting om hur haldex fungerar så frågan är för mig helt öppen. Så som jag förstår det så är det en elektronisk/mekanisk lösning som fördelar viss kraft ständigt på alla fyra hjul men som kan fördela den olika beroende på hur systemet finner det lämpligt. I mitt stilla sinne tycks det som en lösning som borde kunna slitas, eller har jag fel? Jag vet att man kan slita ut lameller etc genom vårdslös körning med koppling och en hel del andra saker som kan slitas om man beter sig dumt bakom ratten - så det vore intressant att veta på vilket sätt man kan skada haldex-systemet.
Eller är systemet så stabilt att det måste krävas en offantligt mängd rivstarter och annat plågsamt slitage för att nötas? Någon biltokig får gärna upplysa mig.
Jag kan föreställa mig att haldex-systemet är tokigt dyrt att reparera..?
av dali
#112646
Jag har läst någonstans att första generationen Haldex var dimensionerad för närmare 1000 hk, bl a så är fyrhjulsdriften i Dahlbäcks Golf med 800+ hästar inte modifierad (inte hårdvaran i alla fall).

Det sitter väl andra generationens Haldex i S40N/V50, vilket sannolikt innebär att den inte är lika överdimensionerad. Hur som helst så sliter våldsam körning på allt i drivlinan; koppling, växellåda, drivaxlar/-knutar och även systemet för fyrhjulsdrift.

Så svaret är nog JA, man kan skada fyrhjulsdriften genom överdrivet aggressiv körstil.

EDIT: Dahlbäck verkar inte använda Haldex, kommer inte ihåg var jag hörde att de gjorde det.

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]