NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TompaLee
Har en V50 T5 från -05. Var iväg en sväng och allt funkade som det ska, parkerade gjorde mina ärenden på 5 minuter. Skulle starta bilen var det helt dött. Bilen har ström och alla relä var ok. Efter ca 20 minuter startar den igen? Är det någon som vet vad det kan vara för fel?
Användarvisningsbild
av Appel
Om det står "nyckelfel, försök igen" i displayen så är det bara att lämna till verkstad. Jag har drabbats av det några gånger på min V50, -04. Dom bytte något i tändningslåset på verkstaden, sedan har det fungerat efter det.

Jag har några bekanta med V50 som har drabbats av samma fel så jag tror att man kan kalla det för någon form av typfel och att du kanske kan få det på någon form av "goodwill" om garantin har gått ut.
av TompaLee
Appel skrev:Om det står "nyckelfel, försök igen" i displayen så är det bara att lämna till verkstad. Jag har drabbats av det några gånger på min V50, -04. Dom bytte något i tändningslåset på verkstaden, sedan har det fungerat efter det.

Jag har några bekanta med V50 som har drabbats av samma fel så jag tror att man kan kalla det för någon form av typfel och att du kanske kan få det på någon form av "goodwill" om garantin har gått ut.
Tack för svaret! Det är inte ett nyckelfel...det var det första jag kollade i displyen. Är tacksam för all hjälp jag kan få...
av dali
Hände ingenting när du vred om nyckeln? Startmotorn rörde sig inte och det kom inga meddelanden?
av TompaLee
dali skrev:Hände ingenting när du vred om nyckeln? Startmotorn rörde sig inte och det kom inga meddelanden?
Precis det hände....inga meddelande och startmotorn rörde sig inte...Vad kan det vara?
av t504
kan vara styrenheten till bränsletillförslen
av dali
Om startmotorn inte gick runt så är inte styrenheten till bränslepumpen huvudmisstänkt, även om det är ett vanligt fel på 04:or. Kolla säkringarna, det kanske är en som sitter dåligt.

EDIT: Du kanske menade säkringar när du skrev att alla relä var OK?
av TompaLee
dali skrev:Om startmotorn inte gick runt så är inte styrenheten till bränslepumpen huvudmisstänkt, även om det är ett vanligt fel på 04:or. Kolla säkringarna, det kanske är en som sitter dåligt.

EDIT: Du kanske menade säkringar när du skrev att alla relä var OK?
Tack för svaren!

Jag har bara kollat säkringen för startmotorn...ska man kolla alla eller räcker vissa, vilka i så fall?

Är konstigt för den startade efter 20 min och efter det har den funkat klockrent...
av dali
Att den var helt död och sedan startade efter 20 minuter och har gått bra sedan dess antyder att det kan vara någon form av glappkontakt.

Om det är problem med bränslepumpen så borde startmotorn gå runt, om det är nyckelfel (tändlåsmodulen) så står det i displayen. Om nyckeln gick att vrida runt till startläge så bör det inte vara något problem med kommunikationen mellan nyckeln och datorn, jag antar att det betyder att startspärren inte strular och att det inte är dåligt batteri i nyckeln (om det behövs för kommunikationen, vet ej) eller i bilen.

Om du har nybilsgaranti kvar så är det enklaste att åka förbi närmaste Volvoverkstad och be dem läsa av ev felkoder som lagrats. Ett fel som bara inträffar en gång och inte kan upprepas "på beställning" är inte så lätt att felsöka ... :cry:
av TompaLee
dali skrev:Att den var helt död och sedan startade efter 20 minuter och har gått bra sedan dess antyder att det kan vara någon form av glappkontakt.

Om det är problem med bränslepumpen så borde startmotorn gå runt, om det är nyckelfel (tändlåsmodulen) så står det i displayen. Om nyckeln gick att vrida runt till startläge så bör det inte vara något problem med kommunikationen mellan nyckeln och datorn, jag antar att det betyder att startspärren inte strular och att det inte är dåligt batteri i nyckeln (om det behövs för kommunikationen, vet ej) eller i bilen.

Om du har nybilsgaranti kvar så är det enklaste att åka förbi närmaste Volvoverkstad och be dem läsa av ev felkoder som lagrats. Ett fel som bara inträffar en gång och inte kan upprepas "på beställning" är inte så lätt att felsöka ... :cry:
Tack dali!

Ska kolla upp detta med närmaste Volvoverkstad....återkommer vad det var för fel.

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]