NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla,

Min V50 1.8 2005 svajar i varvtalen när jag rullar med kopplingen nedtryckt t.ex. inför ett rödljus. Lägger jag ur växel och släpper koppling försvinner det och när jag stannar stabiliserar sig motorn. Har läst i andra trådar med liknande problem men tolkade det som att det främst gällde frirullning med koppling uppsläppt eller vid start av motor. Blir därför osäker på vad problemet kan vara. Någon som har haft samma och har något tips?

Tack så mycket på förhand!
Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla att det inte är kladdig beläggning på väggarna inne i spjällhuset. Sånt kan få trottelspjället att klibba fast och man får "ketchupeffekt" när spjället ska röra sig.
Sen kan vakuumläckor ställa till trubbel för tomgångsregleringen, kolla att det inte blivit torrsprickor i gummislangarna som går till insuget. De smalare slangarna vill gärna spricka sönder när de passerat 20 år. Samma sak händer om EVAP-ventilen inte stänger som den ska på tomgång.

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]