NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hei!

Nå har min S40N 2.4 -04(automat) begynt å oppføre seg merkelig. Ved gasspådrag klarer den ikke holde turtallet,å girer ned for å "hente" seg inn igjen. Motoren høres nesten ut som får for lite luft eller bensin. Kan det være luftmatermåler som er dårlig?? :(
av Shaapa
Utan att vara någon mekaniker över huvud taget så tycker man ju det låter som bilen får fel blandning som du antyder. Luftmängdmätare, gasspjällslägesgivare (potentiometer?) låter ju som misstänkta delar.

Lambdasonden kanske? Eller vet någon om den "bortkopplad" vid gaspådrag? Borde vara det åtminstone vid full gas.

Annars skadar det nog inte att kolla tändstift och bränslepump eller om det sugs tjuvluft i insuget någonstans.

(Nu har jag spånat tillräckligt så nu hoppas jag någon kunnig person lägger nästa inlägg!) :)
av dali
Krånglande styrenheten till bränslepumpen är ett vanligt förekommande fel på 04:or. Min förra bil (S40 T5) började gå ryckigt vid gaspådrag då & då och till slut, efter några veckor, vägrade den starta. Bärgning till verkstad och byte av styrenhet till bränslepump löste problemet.
av Tarjei
dali skrev:Krånglande styrenheten till bränslepumpen är ett vanligt förekommande fel på 04:or. Min förra bil (S40 T5) började gå ryckigt vid gaspådrag då & då och till slut, efter några veckor, vägrade den starta. Bärgning till verkstad och byte av styrenhet till bränslepump löste problemet.
Men styrningen til brenslepumpen ble byttet i februar.....Da ville plutselig ikke motoren starte i det hele tatt... :( men nå er den bare lite gass-villig :( har normalt rpm på tomgang(650rpm) fy f... om den er brutt sammen igjen :(

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]