NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min kylfläkt verkar inte fungera/starta.

Min kylfläkt verkar inte fungera/aktiveras/starta, det uppmärksammades när jag skulle fylla på AC:n eftersom de inte kunde fylla för trycket blev förhögt (ca 25bar skulle tydligen vara 15).
de sa att kylfläkten inte gick igång och kylde systemet så trycket blev för högt.

Jag har testat försöka starta enbart kylfläkten via min OBD scanner (Xtool A30M), denna scanner har lyckats starta kylfkläkten på en V70 från 2010, och en V70 från 2006, men när jag försöker på min V50 står det ”Security check failed”. Känns som en generell felkod när den inte kan aktivera fläkten?

Jag har testat ta ur kontakten till kontrollenheten, och och då har jag mätt 12-13v som fläktens kontrollenhet matas med från bilen.
Jag har även mätt pulsen från PWM signalen kontrollenheten skall styras med, jag får spänningen att vara 4V, och 100HZ, % duty cycle verkar fluktuerar rätt mycket vet inte riktigt om jag mäter rätt, och jag mäter ju inte när fläkten är kopplad och bara försöker aktivera den via OBD scannern.

Jag har även testat koppla in en ny fläkt jag köpt, men den kom i en öppnad paket, och kartongen var dessutom rätt misshandlad tejpad etc, så den har ev varit på flera ställen, denna fläkten startade inte hellre (kanske inte fungerar, och därför blivit retunerad flertalet gånger?).

AC, går ingång och magnetkopplingen står till, så de har fått in endel R134a. kylmedium i bilen, vilket väll borde tyda på att sensorerna för hög och lågtryckssidan fungerar, samt sensorn som mäter kylvätskans temperatur också fungerar?

8/119 Tryckvakt klimatanläggning
8/127 Tryckbrytare klimatanläggning
7/16 Givare Kylvätsketemperatur

ECM DV6.

Får inte fram några felkoder i bilen.
3G släcks

Jag fick svar från Volvo förra å[…]

Jag har konstaterat att vårt campingbord, so[…]

S40 1.8f ac problem

Kan nämna att det är samma in/utlopps di[…]

I slutet av månaden ska den in på fels[…]