NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fiskeman
Mors!
Jag tänkte byta kolvringar på en V50 1.8f i samband med att jag renoverar motorn. Absolut ingen vinstaffär utan jag gör det mest för att det är kul att få ordning på den. :-) Det jag letar efter är spec. för kolvringsgap. Jag har från volvo fått denna info
gap.jpg
gap.jpg (38.9 KiB) Visad 2342 gånger

Men den verkar inte komplett eller så fattar jag bara inte vad dom menar.
Jag har även hittat en generell info för hur man beräknar på standardmotorer vilket jag anser att denna är.
https://www.kgtrimning.org/teknik-tips/kolvringsgap/

Nån som sitter på ytterligare kunskaper kring detta som kan dela med sig lite?

Mvh /Marko
av Lelleprinter
Enligt Haynes GDS-handbok. Volvo V50 Mars 2004 till Juni 2007

1,8- och 2,0-litersmotor
Kolvringar spelrum i spår: Ingen uppgift.
Ändgap (mätt i cylinder)
Kompressionsringar: 0,30 till 0,50 mm
Oljeskrapring: 0,20 till 1,40 mm

När du var hos Volvo, går det att beställa kolvringar till din motor från Volvo?
av KalleJ
Generella reglerna gäller.
Vill du vara mer specifik så leta tabeller för gjutjärn kontra alu block och kolvar.
Utan turbo så är det väl inte så kinkigt, använd B18 siffrorna?
av Fiskeman
Lelleprinter skrev:Enligt Haynes GDS-handbok. Volvo V50 Mars 2004 till Juni 2007

1,8- och 2,0-litersmotor
Kolvringar spelrum i spår: Ingen uppgift.
Ändgap (mätt i cylinder)
Kompressionsringar: 0,30 till 0,50 mm
Oljeskrapring: 0,20 till 1,40 mm

När du var hos Volvo, går det att beställa kolvringar till din motor från Volvo?
Verkar inte vara så kinkigt alltså. Det är ungefär dom måten jag räknat fram att det skall vara.
Jag har inte kollat om det går att beställa kolvringar från Volvo. Beställde från annat ställe.
av Fiskeman
KalleJ skrev:Generella reglerna gäller.
Vill du vara mer specifik så leta tabeller för gjutjärn kontra alu block och kolvar.
Utan turbo så är det väl inte så kinkigt, använd B18 siffrorna?
Jag går på dom generella siffrorna. Borde inte vara så kinkigt förutsatt att fodret inte är helt slut.
Det här blir kul :-)

/M
av Lelleprinter
Jag har inte kollat om det går att beställa kolvringar från Volvo. Beställde från annat ställe.
Anledningen till att jag frågade var att om man tittar på Volvos reservdelslista och kolvringar så finns det inga artikelnummer utan man hänvisar till ett komplett motorblock med vevaxel och kolvar.
För mycket camber 940.

Vet inte hur dess a fungerar men ger ställb[…]

Vilken mjukvara har ni?

Nej, helt enligt plan. Syftet var ju att allt[…]

Blanda inte ihop EQE och EQS. :-) De må se […]

Upplever samma problem med den äldre Sensus R[…]