NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1605474
Hej,

Jag har ett par andra trådar som rör bytet av bromsar på vår V50 1.8F MY08 manuell, men nu har vi kört fast ordentligt (precis när allt verkade perfekt och vi såg fram emot att palla ner bilen och provköra)..

Den korta versionen:
Efter avluftning VF, HB, HF, VB (enligt Haynes) och motorn avslagen så känns bromspedalen perfekt (tar högt upp, distinkt och sjunker inte alls oavsett hur hårt och länge trycker).
Men med motorn igång förskjuts samma upplevelse (dock inte helt samma upplevelse) till halvvägs ned mot golvet.
Stänger man sen motorn så blir pedalen perfekt igen efter ett par/tre tryck på pedalen.

Den långa versionen:
Efter byte av alla bromsok och avluftning (nivån aldrig under min i bromsvätskebehållaren) och kollat att inget läckte när pedalen var hårt nedtryckt med motorn avslagen så kändes pedalen ganska ok (men inte perfekt).
Vi gjorde då en ordentlig avluftning som avslutning.. VF, HB, HF, VB (som det står i Haynes).. Tryckte, i ganska rask takt, ut ca 1,5dl per broms (tryckte pedalen halvvägs till golvet) och det fanns inte ens en pytte-luftbubbla i slangen (upphängd 3dm ovanför oken) vid någon broms.
Efteråt kändes pedalen perfekt, äntligen tog den riktigt högt upp och med fin distinkt känsla och den kändes som en vägg när man tryckte allt man hade (och väggen gav inte vika överhuvudtaget)..
Som ett sista steg slog vi på tändningen och tryckte ner pedalen hårt och kollad efter läckage igen och att slangarna inte svällde. Allt såg bra ut.
Sen, som ett allra sista steg startade vi motorn och skulle upprepa läckage-kontrollen med pedalen hårt nedtryckt.. Men då, när jag skulle trycka ner pedalen så var det nästan som en sten som faller i vatten, dvs inget motstånd, förrän ungefär halvvägs ner till golvet.. Och/men där nere är den, inte riktigt lika distinkt, men iaf med tydlig 'vägg' vid hårt tryck på pedalen (precis som när motorn var avstängd)..
Provade att trycka ner åtskilliga gånger, med ungefär samma resultat, lite beroende på hur snabbt man upprepade trycken..
När man sen stoppar motorn och trycker så blir pedalen perfekt igen efter ett par/tre tryck.
Slå på motorn igen.. Och allt förskjuts ner till halvvägs mot golvet igen..

Ett tillägg till historien är att vid avluftning (innan den ordentliga avluftningen) av oken (bytte dem i 'fel' ordning, så avluftning blev i fel ordning) så hände det tyvärr att vi körde pedalen i golvet ett par gånger, vilket ju kan orsaka inre läckage i huvudcylindern.. Men jag tycker det hela är märkligt, pedalen känns ju helt perfekt utan motorn igång (distinkt, stenhård vid hårt tryck, sjunker inte och tar dessutom högt upp)..

Jag vet inte vad vi ska rikta in oss på nu.. ABS-modulatorn (lufta via VIDA (hur?) och sen sedvanlig avluftning via oken igen ?) eller huvudcylindern (byta?) eller något som ska kalibreras..? Eller kan det mot förmodan finns en stor mängd luft kvar i något bromsok..?
Eller, är det så att avluftning bör göras med motorn igång på denna bil..? Det står dock inte i Haynes (t o m MY07, men bilen är ju iofs MY08)..

Mvh 🙂
Senast redigerad av 4 Okalettos, redigerad totalt 0 gång.
#1605488
Du har väl inte råkat kasta om vänster/höger bromsok, då får man inte ur luften pga att luftnippeln hamnar nedåt..
Såg nån mechanical-nightmare-video där nån faktiskt lyckats med detta :-D
Kombinerar man gamla skivor med nya belägg eller tvärtom så behövs viss inkörning innan man får "stampa på berget"-känsla i pedalen. Den kommer när anliggningen blir 100%..
#1605490
Erik Å skrev: fre 28 mar 2025, 13:52 Du har väl inte råkat kasta om vänster/höger bromsok, då får man inte ur luften pga att luftnippeln hamnar nedåt..
Såg nån mechanical-nightmare-video där nån faktiskt lyckats med detta :-D
Kombinerar man gamla skivor med nya belägg eller tvärtom så behövs viss inkörning innan man får "stampa på berget"-känsla i pedalen. Den kommer när anliggningen blir 100%..
Hej ErikÅ.. Alla nipplar är upptill och bilen är fortfarande uppallad, dvs har inte provkört än.. Hjulen ska väl inte behöva rulla för att bli kvitt fenomenet?
#1605495
Nä det borde ju fungera redan vid noll meter :-)
Det enda bromsservot gör när motorn är igång är att hjälpa dig med att trycka ner pedalen. Kanske kan bli fel på ventilerna inne i servot, har inte koll.. Men uppstod problemet när du bytte ok bak så lär ju problemet rimligen ligga där.
Har du nya skivor och belägg? Flex-syndromet jag nämnde ovan kan även uppstå om man återanvänder allt och råkar byta plats på ett par belägg så de inte längre passar i sina innötta spår

Film som förklarar bromsservots funktion:
viewtopic.php?f=3&t=154547&p=1367416#p1367416
#1605502
Erik Å skrev: fre 28 mar 2025, 14:14 Nä det borde ju fungera redan vid noll meter :-)...
Men uppstod problemet när du bytte ok bak så lär ju problemet rimligen ligga där...
.
Har bytt alla fyra oken, samt..
Nya främre skivor, belägg och 'byglar'..
Nya bakre belägg och 'byglar'..
(De bakre skivorna har bara rullat ca 400mil och är helt släta (inga spår) och jämnt slitage, bytte beläggen bara för att det kändes trevligt iom nya bromsok.. Glidpinnar i fint skick..
Så, jag kan inte ens i fantasin tänka mig att fenomenet beror på friktionsdelarna.. I så fall borde det ju finnas åtminstone liite motstånd i pedalen innan den når halvvägs..
#1605533
Okalettos skrev: fre 28 mar 2025, 15:03 ..I så fall borde det ju finnas åtminstone liite motstånd i pedalen innan den når halvvägs..
När du inte har motorn igång får du i princip trampa 3-4 gånger hårdare för att få samma bromsverkan som när servot hjälper till. Hur mycket sjunker pedalen om du gör så (dvs trampar hårt)..? Där får du ju ett mått på hur mycket icke inkörda belägg (och eventuell instängd luft) flexar :-)
Det har hänt att jag rivit bort anti-squeal-plattorna på beläggens baksida för att få stummare känsla. Men då får man förstås ta risken att de börjar skrika. Kopparpasta på baksidan hjälper till viss del för att få tyst på dem ;-)
#1605550
Erik Å skrev: fre 28 mar 2025, 18:09 När du inte har motorn igång får du i princip trampa 3-4 gånger hårdare för att få samma bromsverkan som när servot hjälper till. Hur mycket sjunker pedalen om du gör så (dvs trampar hårt)..? Där får du ju ett mått på hur mycket icke inkörda belägg (och eventuell instängd luft) flexar :-)
Det har jag redan beskrivit.. När motorn är avstängd känns pedalen perfekt (trycker med maximal benkraft) på alla sätt och vis..
Med motorn igång räcker det nog med en tyngd på ett par hekto på pedalen och den kommer väldigt snabbt röra sig mot halvvägs till golvet.. Det är liksom inget motstånd alls..
Senast redigerad av 1 Okalettos, redigerad totalt 0 gånger.
#1605662
Uppdatering..

Har nu känt (med bilen uppallad) hur bromsen tar med avseende på pedalrörelse.. Med motorn avstängd så börjar bromsen ta mycket tidigare än när motorn är igång..
*Motor avstängd = ca 2-3cm nedtryckt pedal
*Motor igång = ca 5-6cm nedtryckt pedal

Och.. ungefär samma förhållande i pedalrörelse när man knappt kan snurra ett hjul längre.

Väldigt märkligt detta..
För mycket camber 940.

Vet inte hur dess a fungerar men ger ställb[…]

Vilken mjukvara har ni?

Nej, helt enligt plan. Syftet var ju att allt[…]

Blanda inte ihop EQE och EQS. :-) De må se […]

Upplever samma problem med den äldre Sensus R[…]