av Okalettos - fre 28 mar 2025, 11:48
- fre 28 mar 2025, 11:48
#1605474
Hej,
Jag har ett par andra trådar som rör bytet av bromsar på vår V50 1.8F MY08 manuell, men nu har vi kört fast ordentligt (precis när allt verkade perfekt och vi såg fram emot att palla ner bilen och provköra)..
Den korta versionen:
Efter avluftning VF, HB, HF, VB (enligt Haynes) och motorn avslagen så känns bromspedalen perfekt (tar högt upp, distinkt och sjunker inte alls oavsett hur hårt och länge trycker).
Men med motorn igång förskjuts samma upplevelse (dock inte helt samma upplevelse) till halvvägs ned mot golvet.
Stänger man sen motorn så blir pedalen perfekt igen efter ett par/tre tryck på pedalen.
Den långa versionen:
Efter byte av alla bromsok och avluftning (nivån aldrig under min i bromsvätskebehållaren) och kollat att inget läckte när pedalen var hårt nedtryckt med motorn avslagen så kändes pedalen ganska ok (men inte perfekt).
Vi gjorde då en ordentlig avluftning som avslutning.. VF, HB, HF, VB (som det står i Haynes).. Tryckte, i ganska rask takt, ut ca 1,5dl per broms (tryckte pedalen halvvägs till golvet) och det fanns inte ens en pytte-luftbubbla i slangen (upphängd 3dm ovanför oken) vid någon broms.
Efteråt kändes pedalen perfekt, äntligen tog den riktigt högt upp och med fin distinkt känsla och den kändes som en vägg när man tryckte allt man hade (och väggen gav inte vika överhuvudtaget)..
Som ett sista steg slog vi på tändningen och tryckte ner pedalen hårt och kollad efter läckage igen och att slangarna inte svällde. Allt såg bra ut.
Sen, som ett allra sista steg startade vi motorn och skulle upprepa läckage-kontrollen med pedalen hårt nedtryckt.. Men då, när jag skulle trycka ner pedalen så var det nästan som en sten som faller i vatten, dvs inget motstånd, förrän ungefär halvvägs ner till golvet.. Och/men där nere är den, inte riktigt lika distinkt, men iaf med tydlig 'vägg' vid hårt tryck på pedalen (precis som när motorn var avstängd)..
Provade att trycka ner åtskilliga gånger, med ungefär samma resultat, lite beroende på hur snabbt man upprepade trycken..
När man sen stoppar motorn och trycker så blir pedalen perfekt igen efter ett par/tre tryck.
Slå på motorn igen.. Och allt förskjuts ner till halvvägs mot golvet igen..
Ett tillägg till historien är att vid avluftning (innan den ordentliga avluftningen) av oken (bytte dem i 'fel' ordning, så avluftning blev i fel ordning) så hände det tyvärr att vi körde pedalen i golvet ett par gånger, vilket ju kan orsaka inre läckage i huvudcylindern.. Men jag tycker det hela är märkligt, pedalen känns ju helt perfekt utan motorn igång (distinkt, stenhård vid hårt tryck, sjunker inte och tar dessutom högt upp)..
Jag vet inte vad vi ska rikta in oss på nu.. ABS-modulatorn (lufta via VIDA (hur?) och sen sedvanlig avluftning via oken igen ?) eller huvudcylindern (byta?) eller något som ska kalibreras..? Eller kan det mot förmodan finns en stor mängd luft kvar i något bromsok..?
Eller, är det så att avluftning bör göras med motorn igång på denna bil..? Det står dock inte i Haynes (t o m MY07, men bilen är ju iofs MY08)..
Mvh
Jag har ett par andra trådar som rör bytet av bromsar på vår V50 1.8F MY08 manuell, men nu har vi kört fast ordentligt (precis när allt verkade perfekt och vi såg fram emot att palla ner bilen och provköra)..
Den korta versionen:
Efter avluftning VF, HB, HF, VB (enligt Haynes) och motorn avslagen så känns bromspedalen perfekt (tar högt upp, distinkt och sjunker inte alls oavsett hur hårt och länge trycker).
Men med motorn igång förskjuts samma upplevelse (dock inte helt samma upplevelse) till halvvägs ned mot golvet.
Stänger man sen motorn så blir pedalen perfekt igen efter ett par/tre tryck på pedalen.
Den långa versionen:
Efter byte av alla bromsok och avluftning (nivån aldrig under min i bromsvätskebehållaren) och kollat att inget läckte när pedalen var hårt nedtryckt med motorn avslagen så kändes pedalen ganska ok (men inte perfekt).
Vi gjorde då en ordentlig avluftning som avslutning.. VF, HB, HF, VB (som det står i Haynes).. Tryckte, i ganska rask takt, ut ca 1,5dl per broms (tryckte pedalen halvvägs till golvet) och det fanns inte ens en pytte-luftbubbla i slangen (upphängd 3dm ovanför oken) vid någon broms.
Efteråt kändes pedalen perfekt, äntligen tog den riktigt högt upp och med fin distinkt känsla och den kändes som en vägg när man tryckte allt man hade (och väggen gav inte vika överhuvudtaget)..
Som ett sista steg slog vi på tändningen och tryckte ner pedalen hårt och kollad efter läckage igen och att slangarna inte svällde. Allt såg bra ut.
Sen, som ett allra sista steg startade vi motorn och skulle upprepa läckage-kontrollen med pedalen hårt nedtryckt.. Men då, när jag skulle trycka ner pedalen så var det nästan som en sten som faller i vatten, dvs inget motstånd, förrän ungefär halvvägs ner till golvet.. Och/men där nere är den, inte riktigt lika distinkt, men iaf med tydlig 'vägg' vid hårt tryck på pedalen (precis som när motorn var avstängd)..
Provade att trycka ner åtskilliga gånger, med ungefär samma resultat, lite beroende på hur snabbt man upprepade trycken..
När man sen stoppar motorn och trycker så blir pedalen perfekt igen efter ett par/tre tryck.
Slå på motorn igen.. Och allt förskjuts ner till halvvägs mot golvet igen..
Ett tillägg till historien är att vid avluftning (innan den ordentliga avluftningen) av oken (bytte dem i 'fel' ordning, så avluftning blev i fel ordning) så hände det tyvärr att vi körde pedalen i golvet ett par gånger, vilket ju kan orsaka inre läckage i huvudcylindern.. Men jag tycker det hela är märkligt, pedalen känns ju helt perfekt utan motorn igång (distinkt, stenhård vid hårt tryck, sjunker inte och tar dessutom högt upp)..
Jag vet inte vad vi ska rikta in oss på nu.. ABS-modulatorn (lufta via VIDA (hur?) och sen sedvanlig avluftning via oken igen ?) eller huvudcylindern (byta?) eller något som ska kalibreras..? Eller kan det mot förmodan finns en stor mängd luft kvar i något bromsok..?
Eller, är det så att avluftning bör göras med motorn igång på denna bil..? Det står dock inte i Haynes (t o m MY07, men bilen är ju iofs MY08)..
Mvh

Senast redigerad av 4 Okalettos, redigerad totalt 0 gång.
V50 1.8F MY08 Summum