Erik Å skrev: ↑lör 22 mar 2025, 18:48
Okalettos skrev: ↑lör 22 mar 2025, 17:40
Hej,
Är det M10x1,0 i bakre bromsoken där slangen ska in?
Antagligen. Om du går in hos nån webbshop typ trodo eller bildelaronline24 och letar upp rekommenderade bromsslangar till din bil så bör det finnas måttskisser där det står vilken gänga det är
Med det är inte gängan som ska täta utan ytteränden på nippeln när den dras mot botten.. Tror att hålet slutar i en invändig kona.
Kolla att nippeln inte är skadad i ytteränden eller att det ligger spån eller nåt i hålet.
Hej Erik,
Ja nä det är ju inte gängan som ska täta, tänkte mer att om gängan är skadad så blir det inte tillräcklig kraft i den konade delen som ska täta, utan istället blir det snart gängpaj..
Dessvärre kollade jag inte in i det nya okets hål, men änden (konan) på slangen såg perfekt ut.. Såg dock att slangens gängor 'upptill' var lite platta, vilket förklarar varför det var väldigt trögt att skruva loss.. och nu skruva i de sista varven.. Men har nu dragit såpass hårt (med 15cm hävarm) att slangens 'linjer' inte helt är 'raka' längre (vet dock inte hur linjerna såg ut 'innan' jag började, såklart

)..
Hur som haver.. Borde jag fortsätta dra åt mer (2-3varv platta gängor gör ju att man inte längre har något vridmomentet att följa), eller ta loss och köra gängsnitt på slanggängan (och hoppas att gängan i oket 'anpassar sig')..?