- tor 27 feb 2025, 09:49
#1603125
Obs 
Denna tråd handlar från början om bromsslangbyte på sidan 1 till 3, men har från sidan 3 mer kommit in på bromsrör, i mitt fall vänster fram (förarsidan), som är utsatt för rostangrepp. Har du själv bytt det röret på egen hand så får du väldigt gärna skriva, särskilt som Bilia ska ha runt 9.000 för att byta det, så det verkar vara rätt mödosamt..(?)
Mvh
Hej,
Jag har precis bytt bägge bromsoken fram på vår V50 1.8F MY08 och avluftat och allt känns perfekt..
Klurar nu på om man kanske skulle passa på att byta även slangarna, när bilen ändå är uppallad.. Men hur riskfritt är det när det gäller att luft ev kommer in i rören (och i värsta fall når nån 'bromsenhet' uppigenom)..?
Givetvis ska jag försöka 'plugga' rörkopplingen när gamla slangarna är loss, men kan ju vara fippligt att skruva fast den nya slangen mot röret (m a p att slangen inte ska bli tvinnad när man slutdragit kopplingsmuttern) så att mycke vätska rinner ut (och luft väl kommer in)..

Denna tråd handlar från början om bromsslangbyte på sidan 1 till 3, men har från sidan 3 mer kommit in på bromsrör, i mitt fall vänster fram (förarsidan), som är utsatt för rostangrepp. Har du själv bytt det röret på egen hand så får du väldigt gärna skriva, särskilt som Bilia ska ha runt 9.000 för att byta det, så det verkar vara rätt mödosamt..(?)
Mvh

Hej,
Jag har precis bytt bägge bromsoken fram på vår V50 1.8F MY08 och avluftat och allt känns perfekt..
Klurar nu på om man kanske skulle passa på att byta även slangarna, när bilen ändå är uppallad.. Men hur riskfritt är det när det gäller att luft ev kommer in i rören (och i värsta fall når nån 'bromsenhet' uppigenom)..?
Givetvis ska jag försöka 'plugga' rörkopplingen när gamla slangarna är loss, men kan ju vara fippligt att skruva fast den nya slangen mot röret (m a p att slangen inte ska bli tvinnad när man slutdragit kopplingsmuttern) så att mycke vätska rinner ut (och luft väl kommer in)..
Senast redigerad av 12 Okalettos, redigerad totalt 0 gång.
V50 1.8F MY08 Summum