NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Obs ⚠️
Denna tråd handlar från början om bromsslangbyte på sidan 1 till 3, men har från sidan 3 mer kommit in på bromsrör, i mitt fall vänster fram (förarsidan), som är utsatt för rostangrepp. Har du själv bytt det röret på egen hand så får du väldigt gärna skriva, särskilt som Bilia ska ha runt 9.000 för att byta det, så det verkar vara rätt mödosamt..(?)
Mvh ⚠️

Hej,
Jag har precis bytt bägge bromsoken fram på vår V50 1.8F MY08 och avluftat och allt känns perfekt..
Klurar nu på om man kanske skulle passa på att byta även slangarna, när bilen ändå är uppallad.. Men hur riskfritt är det när det gäller att luft ev kommer in i rören (och i värsta fall når nån 'bromsenhet' uppigenom)..?
Givetvis ska jag försöka 'plugga' rörkopplingen när gamla slangarna är loss, men kan ju vara fippligt att skruva fast den nya slangen mot röret (m a p att slangen inte ska bli tvinnad när man slutdragit kopplingsmuttern) så att mycke vätska rinner ut (och luft väl kommer in)..
Senast redigerad av 12 Okalettos, redigerad totalt 0 gång.
Marnlasse skrev: tor 27 feb 2025, 10:31 Såfort du har en anslutning loss tagen, så kommer det in luft i systemet. Ett trick som man kan göra är att trycka ner bromspedalen och spärra den nere, då rinner det inte nå bromsolja från
bromsoljebehållaren med självtryck.
Aha, hur kommer det sig att det inte självtrycksrinner om pedalen är nedtryckt? Är det så på alla bilar?
Okalettos skrev: tor 27 feb 2025, 10:53 ..Aha, hur kommer det sig att det inte självtrycksrinner om pedalen är nedtryckt? Är det så på alla bilar?
När kolven trycks in en bit så stänger den "fylla-på-kanalen" från behållaren ner till huvudcylindern.
Annars skulle ju trycket smita tillbaka till behållaren så fort man stampar på bromsen :-)

Filmtime! :-D
Om katastrofen skulle vara framme och du får luft i ABS-enheten så åk ut på en grusväg eller liknande och tvärnita så ABS-enheten jobbar. stanna och stäng av bilenr. upprepa detta några gånger så luftar sig ABS-enheten själv. har fungerat på V50 och KIA för mig.
Erik Å skrev: tor 27 feb 2025, 12:03
Okalettos skrev: tor 27 feb 2025, 10:53 ..Aha, hur kommer det sig att det inte självtrycksrinner om pedalen är nedtryckt? Är det så på alla bilar?
När kolven trycks in en bit så stänger den "fylla-på-kanalen" från behållaren ner till huvudcylindern.
Annars skulle ju trycket smita tillbaka till behållaren så fort man stampar på bromsen :-)

Filmtime! :-D
Tack för videon Erik ! Behöver man trycka pedalen till golvet, för att det är enklast eller för att det är bäst?
kvillebäck skrev: tor 27 feb 2025, 13:40 Om katastrofen skulle vara framme och du får luft i ABS-enheten så åk ut på en grusväg eller liknande och tvärnita så ABS-enheten jobbar. stanna och stäng av bilenr. upprepa detta några gånger så luftar sig ABS-enheten själv. har fungerat på V50 och KIA för mig.
Aha, intressant knep 👍
Okalettos skrev: tor 27 feb 2025, 14:34 Tack för videon Erik ! Behöver man trycka pedalen till golvet, för att det är enklast eller för att det är bäst?
Nä man behöver bara trycka ner typ en centimeter, tills det börjar ta emot.
Tryck aldrig pedalen i golvet. Har man missat att byta bromsvätska vartannat år (det finns väl ingen som missar sånt elementärt underhåll? :-D ) så kan det ha blivit rost (bromsvätska är som bekant hygroskopisk) i den "oanvända" delen av cylinderloppet och när man trampar pedalen i golvet så skadas kolvpackningen. Sen får man dras med sjunkande bromspedal varje gång man bromsar :-/
T8 2020

Nu har jag hittat ljudet kommer från avgassy[…]

Vilken mjukvara har ni?

Hmm, vågar man tanka ned när man ä[…]

Gäller alltså en v70n från 2005 2[…]

Nä nu ger jag fan upp. Nån som vet vad […]