NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jae
Har haft en del problem med växellådan i min S40. Det hela började med att backen var svår att få i efter att bilen stått ett tag. Det åtgärdades först med fett på splinsen mellan växellåda o motor. Detta hjälpte dessvärre inte och därför beslutades att växellådan skulle bytas ut (vilket skedde i November förra året).

Dessvärre spökar också den nya lådan med missljud vid körning på 4:an samt 5:ans växel i hastigheter mellan 60-140 km/h. Ett mycket irriterande "tjutande" ljud som ibland också är högt.

Verkstaden har därför beslutat att växellådan på nytt skall bytas ut. Tilläggas bör att den nya lådan endast har gått ca: 400 mil.

De jag pratat med på volvo säger att problem med växellådan i dessa bilar är väldigt sällsynt. Det oroar mig givetvis att jag då drabbats av två undermåliga lådor.

Är det någon av er som har haft samma/liknande problem som jag beskriver ovan?
Användarvisningsbild
av elmuppo
Nej detta är inte ett ovanligt fel på S40/V50 2.4.

två av minna kollegor har haft samma problem och bytt låda både en och två gånger.

Verkar dock åtgärdat från årsmodell 2007-
Användarvisningsbild
av poseidon
Volvo säger alltid att det är ovanliga fel man drabbas av. De verkar inte ha någon samordning av kvalitetsproblemen. Iaf inget som når ut till verkstäderna.

Min tjöt på tomgång, det var dubbelmassesvänghjulet. Byttes, men de hade aldrig hört talas om detta trotts att jag påpekade att en kompis hade EXAKT samma fel.

Jag har inget bra svar på kolvringar. N&aum[…]

Service Subaru XV

Nu har det som inte ska hända hänt......[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Fick tag i en B230E motor som endast har gåt[…]