NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Min V50 1.8 flexifuel från 07 har plötsligt börjat få ett ordentligt missljud när man kör på gupp eller på ojämna vägar. Det skramlar runt och klonkar högt som att något sitter löst och rör sig. Ljudet kommer från bakhjulet på förarsidan.

Kan detta vara en sliten krängningshämmare? Vad annars kan det tänkas vara. Tog en bild, men har inte erfarenhet nog att se om den är uppenbart kass. Tyckte den såg likadan ut på andra sidan.

Allt gott,
Atadree
Bilagor
PXL_20250120_214603088.jpg
PXL_20250120_214603088.jpg (2.82 MiB) Visad 1093 gånger
PXL_20250120_214526990.jpg
PXL_20250120_214526990.jpg (3.39 MiB) Visad 1093 gånger
På min fd V50 rostade ena av vilket verkar vara vanligt.
Såg inte riktigt ut som på din bild då jag tror din är uppdaterad facelift 07. Jag hade -06.
Kostar inte många kronor och du byter den lätt själv .
Vänster som var av för mig , bytte dock bägge samtidigt.

Edit: kan ju vara övre stötdämparfästet som gett med sig också. Det minns jag att jag bytte pga skrammel.
Är i aluminium och ärjar pga vägsalt

dieselputte skrev: tis 21 jan 2025, 08:59 På min fd V50 rostade ena av vilket verkar vara vanligt.
Såg inte riktigt ut som på din bild då jag tror din är uppdaterad facelift 07. Jag hade -06.
Kostar inte många kronor och du byter den lätt själv .
Vänster som var av för mig , bytte dock bägge samtidigt.

Edit: kan ju vara övre stötdämparfästet som gett med sig också. Det minns jag att jag bytte pga skrammel.
Är i aluminium och ärjar pga vägsalt
Har inte sett att krängningshämmarna är av för min del så kanske lutar mer åt något annat som stötdämparfästet.

Tog bort däcket för att undersöka tidigare i veckan men kunde inte se något då men kan vara värt att kika igen nu när jag vet vad jag ska kolla efter.

Tack!
Hej

Sannolikt stötdämparfästet (det övre) i hjulhuset som är av. Fästet har 2 öron som är fastskruvade mot plåten i toppen på stötdämpartornet. När öronen går av blir följden att stötdämparen endast sitter fast i dess nedre fäste. Ljudet som uppstår vid färd kan liknas vid att man då och då knackar med ett verktyg i plåten under skuffen. Detta ljud är stötdämparens övre fäste som då ligger och slår i plåten. Fästet sitter fortfarande kvar i stötdämparen, öronen som gått av sitter kvar i plåten.
Lägg dig under bilen och ta tag i stötdämparen. Ruska runt den i sidled så märker du om den sitter löst upptill. Alternativt hissa upp bilen och gör samma sak.

Det går men lite trångt,har du kollat […]

XC90 baksäte går inte att låsa

Hej, Efter att jag fällt ner mitt vänstr[…]

Låna dragkrok Till BES

Hej alla, är det någon här i GBG o[…]

Hittade det här vid en googling, snarlik sit[…]