NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har åkt på en 2a på besiktningen som snart ger körförbud och jag kan mot all förmodan inte lista ut vilken del det är som saknas. Motivering till nedslaget är "avgasrening avdunstning 8.2.1.1 saknar möjlighet att fungera". Besiktningen påstår att delen som saknas hänger ihop med kolkanister men kan inte namnge vad delen heter, enda vägledningen jag har är en bild på den plats där den spårlöst försvunna delen ska sitta, finns de någon smart typ här som kan göra mig lite klokare?

Besiktningen hänger upp sig på den kapade slangen som man kan se ovanför kolkanister och menar på att denna hänger ihop med den okända delen.
Bilagor
thumbnail_IMG_3125.jpg
thumbnail_IMG_3125.jpg (585.3 KiB) Visad 945 gånger
thumbnail_IMG_3131.jpg
thumbnail_IMG_3131.jpg (594.79 KiB) Visad 945 gånger
thumbnail_IMG_3025.jpg
thumbnail_IMG_3025.jpg (614.2 KiB) Visad 945 gånger
Kan det möjligen vara din 'Vapor Canister purge valve' som har smitit? :-)
Det ska finnas en solenoidventil någonstans som kopplar in "vädringen" av kolkanistern till motorns insug då man kör och stänger annars..

Typ sån här, arrangemanget runt evap varierar dock beroende på vilken marknad bilarna sålts på. Finns flera (USA-) varianter på denna sajt.
Jag högg en årsmodell i mitten av spannet, MY 2006. Du får leta på just din. Gå in på Engine - Carbon filter. Svensksålda bilar kan möjligen ha nåt helt annat.
https://www.volvopartswebstore.com/prod ... 53909.html
dieselputte skrev: fre 10 jan 2025, 19:25 Är inte det en bränslepump i sista bilden ? Isf inte diesel då de har pump framme vid motorn , (utom D5)
Jag tror att den runda plastburken är kolkanistern som nämns i första inlägget.. ;-)
Anliggande frambroms 740

Vilket moment ska nedre bulten dras med som h&arin[…]

Kolla här: https://volvo.oempartsonline.com/v[…]

Alright tack så mycket för du tagit du […]

Woop woop Ursäkta alla inlägg utan ege[…]