NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jyrgman
Hej!
Undrar om det är fler än jag som har en förvånansvärt hög förbrukning på sin C30? Bilen har just passerat 200mil och har en medelförbrukning på 1.06 liter/mil (blandad körning) vilket jag tycker är lite högt. Är det någon som vet någonting om detta?
Användarvisningsbild
av poseidon
Volvos 5-cylindriga motorer är inte direkt snåla. Men lite högt kanske. Det kryper nog ner efter 4-500 mil.
Användarvisningsbild
av Loner
Högt eller tung gasfot..

/L
av Jyrgman
Jag tycker inte att jag har speciellt tung gasfot, men allt är ju relativt... Jag får kanske helt enkelt vänta några hundra mil till och jämföra förbrukningen igen. Eftersom det blev 200mil första månaden så borde det visa sig ganska snart.
Användarvisningsbild
av Lilja
En grej som jag har börjat göra i förhållande till min gamla häck är att köra en växel över hela tiden, typ ta kurvor i stan på 3an och hålla 50 på 5an, förvånandsvärt mycket lägre förbrukning. Det räcker med att du drar på lite grann då och då så går förbrukningen upp markant. Men sen drar den lite mer under bilens inkörningsperiod ofta också.
Användarvisningsbild
av Loner
Jag har en PPC chippad V70 2.4T och jag ligger på 0.98 i medelförbrukning, och min fot är oxå ganska tung..

Men som lilja säger, så kör jag ofta.. 50 på 5:an är ju nått jag alltid nyttjat.. därför drar bilen bra mycket mindre när jag kör än när tanten kör..

/L
Användarvisningsbild
av jhedin
Du har inte kört in din motor ännu. Det brukar ta några hundra mil innan förbrukningen går ner en aning. Jag hade en V50 2.4i med samma fenomen. Den var dessutom automat men låg på ca 0.9 l/mil. Sedan detta med turbo. Dessa bilar drar oftast mindre vid normal körning men förstås mer vid tuffare körning.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Har kört lite stadskörning och landsväg nu och är lite fundersam över min bränsleförbrukning...

Har en S40 -05 1,8 med följande förbrukning!
Landsväg: 0,74 l/mil
Stadskörning: 1,03 l/mil

Jag har inte tung högerfot och bilen har gått precis 5000 mil.
För mig känns det som att den drar ganska mycket, speciellt i stadskörning. Gammel Mercan jag hade drog till och med mindre än vad den här gör. Sen har jag märkt att den dricker lite olja också. Nivån var på min-sträcket ganska nyligen och det har inte gått så långt sedan senaste servicen.

Hur ser det ut för er där ute?

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]