- sön 24 nov 2024, 18:11
#1595753
Min 1.6d från 2010 har några problem.
-Går längre än vanligt (enstaka sekund) på startmotorn innan motorn startar.
-Vibrerar och går något ojämnt på kall motor under ca 3-4 min. Därefter går bra.
-Något högre förbrukning generellt (ca 10%).
-Svårt hålla jämnt varvtal runt 3000 rpm om man varvar motorn med bilen stillastående. Tomgång dock rel stabil.
Inga felkoder i VIDA.
Noterar att "ECM- ström genom bränslereglerventil" på tomgång är ca 720mA (enligt vida skall vara ca 1400mA??). Under körning är aldrig strömmen över 950mA. På tändning 400mA( vilket är korrekt enligt VIDA).
Är detta normala värden för denna parameter?
Skulle bränsletrycksreglerventilen kunna förklara symtomen eller ska jag fundera över andra orsaker? Svårt utan felkoder.
Tacksam för ideer och gärna info om normala värden på parametern ovan.
-Går längre än vanligt (enstaka sekund) på startmotorn innan motorn startar.
-Vibrerar och går något ojämnt på kall motor under ca 3-4 min. Därefter går bra.
-Något högre förbrukning generellt (ca 10%).
-Svårt hålla jämnt varvtal runt 3000 rpm om man varvar motorn med bilen stillastående. Tomgång dock rel stabil.
Inga felkoder i VIDA.
Noterar att "ECM- ström genom bränslereglerventil" på tomgång är ca 720mA (enligt vida skall vara ca 1400mA??). Under körning är aldrig strömmen över 950mA. På tändning 400mA( vilket är korrekt enligt VIDA).
Är detta normala värden för denna parameter?
Skulle bränsletrycksreglerventilen kunna förklara symtomen eller ska jag fundera över andra orsaker? Svårt utan felkoder.
Tacksam för ideer och gärna info om normala värden på parametern ovan.