NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jeppster
Tjena,
Jag har en V50 2012 som har fått "försämrad/nedsatt motorprestanda" de på verkstan tog ur och rengjorde partikelfilter för 2 veckor sen.
Det som är lite mysko med bilen är att avgaserna inte kommer ut genom röret. Det kommer ut några små puffar i början, men när bilen gått en stund, eller stått på tomgång så slutar det.
Det kommer ut typ ånga, det är varmt och lite fuktigt, men ingen rök.
Röken kommer ut i motorhuven "bakom" motorn och hittar antingen upp där, eller åker ut under bilen.

Är det någon som haft liknande problem (alltså rengjort/bytt partikelfilter - men ändå kommer inte avgaserna ut på rätt ställe), som kan guida mig?

Den här varningen "försämrad/nedsatt motorprestanda" kommer efter väldigt kort körning. Om man ligger på 4.000 varv +, kommer den i princip så fort man accelererat upp dit.
av flub
Du skriver inte vilken motor du har. Men jag antar det är en D2. Lite tveksamt det där med att plocka ur partikelfiltret och göra rent..

Eftersom du inte skriver vilken motor du har så är det svårt att veta men jag tror alla motorer som fanns som Classic hade underhållsfria partikelfilter? Rätta mig om jag har fel.

Eftersom felet återstår låter det som du har fel på slangpaketet eller dpf-sensorn.

Angående avgaserna som kommer på fel ställe. Det råkar inte vara dieselvärmaren?
Användarvisningsbild
av chrisrolex
Får du något mer än bara felmeddelande? Lyser motorlampa? Är felet borta efter omstart? Läst felkoder? Får du felmeddelandet när du gasar på tomgång?

Är inte säker på röken men du kan kolla motorslangen som går till laddluftkylaren.
Det går en krök på den slangen som kan spricka, något som förekommer på 1.6d. Du kan diagnostisera det genom att ta bort motorkåpan och klämma på slangen (lys med ficklampa också). Ser ut som en reva.
Titta på det här klippet
Service Subaru XV

Ja olja är väldigt dyrt. Samma olja (Mob[…]

Alright, men har fortf inte hittat ett enda lar ti[…]

Snarare så ökar bilens förbrukning[…]

Clips till dörrlist v90

Du kanske kan besöka valfri Volvo-anlägg[…]