NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lowpass
Hallå där!
Har fått vibrationer vid gaspådrag. Verkar gå efter hastigheten. När man släpper på gasen och rullar vibrerar det inte. Iallafall mycket mindre så man inte tänker på det.

Till saken hör att yttre damasken byttes nyligen. Vad kan ha orsakat att det börjat vibrera? Allt verkar sitta ok. Kan det vara så att drivknuten inte klarade ingreppet? Vad brukar vara orsaken till vibrationen? Glapp någonstans? Jag undrar ifall man kan rädda drivaxeln eller ifall man behöver köpa en ny.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag hade en sliten ytterknut pga att jag åkt med otät damask ett tag. Fick precis dessa symptom, bilen vibrerade vid gaspådrag runt 90-100 men gick silkeslent om man frikopplade. Blev värre då den var varmkörd, symptomet försvann efter en halvtimmes vila..
Vid analys visade det sig att knuten var sliten på så sätt att kulorna kilade fast i "dragläget" och låste knuten. Min PST påstod dock att sånt inte kunde hända.. han hade fel! :-D
Sen finns en annan risk när man jobbar med drivaxlarna; råkar man dra isär innerknuten mer än ett par centimeter så kan kulor ramla ur och ligga lösa inne i damasken. Knuten kommer inte att fungera som avsett om detta händer. :oops: Drabbar dock bara "kulknut", inte "tripod"- innerknut som brukar sitta på automater.
Lösa ytterknutar brukar gå att köpa på trodo.se för en rimlig peng. Innerknut går vanligen inte att byta, är del av axeln.
På höger drivaxel sitter dessutom ett stödlager som kan ta slut med tiden.
av Lowpass
Har 2,4 med automataren. Har ju tyvärr vibration redan från 10km/h och ökar med hastigheten som sagt. Får plocka bort och titta igen helt enkelt.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Lyft hjulet, håll en hand på drivaxeln mellan inner och ytterknut medan du roterar hjulet med andra handen och växlar rotationsriktning flera gånger.
Ge akt på glapp och "knastrig" känsla i ytterknuten när du vänder riktning. Sånt tyder på att den har passerat sitt bäst-före-datum :-)
En fräsch knut har nästan omärkbart glapp.. du kan ju jämföra med den friska sidan.

På höger sida lykta på min v60cc […]

D5 (som i sammanhang om senaste 90-serien alltid &[…]

Hej Jag har en silverfärgad s90 från 20[…]

Hej. Jag behöver lite idéer om vad so[…]