NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av plamek
Har diskuterat lite på jobbet om hur känslig elektroniken i moderna bilar är. De finns en del (därav jag) som hävdar att det är bättre att ha sin egen bil avstängd om man ger starthjälp till en annan bil med startkablar. Förklaringen skulle vara att man skyddar sin egen generator och elektronik i bilen mot strömrusning/spänningtoppar som kan ske när den andra bilen drar igång. Har vi rätt eller fel?
av JK24T
Jag skulle aldrig ha min bil igån när man ger starthjälp till någon annan.
När du ansluter dina startkablar till det tomma batteriet såp får du en ganska häftig strömrusning, även om det "ska" funka så hade jag aldrig tagit risken.

- Johan
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Är det inte så t.o.m. att du skall ta bort kontakterna från polerna på din bil...(räcker nog med en pol) har jag fått för mig, för att inte få "strömrusning" genom din elektronik?!

Men som sagt, det skall inte vara några problem, men OM det skulle hända ngt så är det ju inte så kul.... Blir iaf tunt i plånboken ett tag framåt ;)
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Detta är ju ganska självklart vid starthjälp.
Den hjälpande bilen avstängd. Du får ju en kraftig dip i strömstryrka och det gillar inte generatorn.

Koppla först + pol från starthjälpandes bil till den döda bilens +pol.

Koppla Minus från starthjälpandes bil till karossen på den döda.
Anledningen är att man inte vill ha ett exploderat batteri som föjd.

Jag har sett folk som har kopplat direkt batteri till batteri och det är inte att rekomendera.
av SAAB_91
En annan variant, istället för att ha bilen med friskt batteri avstängd, är att man har den i gång med så många strömförbrukare som möjligt tillslagna. Då blir inte strömrusningen så stor.
Man kan ju tillämpa detta om batteriet i den hjälpande bilen är dåligt laddat.

Jag vet inte vad som rekommenderas i instruktionsboken till S40/V50 eftersom jag inte fått min levererad ännu men det brukar ju finnas en rekommendation i boken vad som är lämpligt och icke lämpligt.

MVH

SAAB_91
av Shaapa
Om ni ger starthjälp med startad bil tag för guds skulle inte bort startkabeln innan den startande bilen kommit igång och generatorn börjat ladda så att strömrusningen till det från början tomma batteriet avtagit. Teoretiskt borde man då kunna generera en "load dump" puls från er egen generator som tillkommer då lasten plötsligt bryts, innan laddningsregulatorn och energin i generatorn har stabiliserat sig. (samma som att ta loss ena kabeln från batteriet när generatorn laddar batteriet). Spänningar på 50-60V under några tiondelars sekund borde inte vara orimliga. Värsta fallet är givetvis att lossa kabeln från batteripolen under laddning...

Vet inte hur mycket skydd Volvo (och alla underleveratörer av bilelektroniksystem) har byggt in för att skydda sig mot detta men jag skulle ta det säkra före det osäkra i alla fall då man vet att alla jobbar under stark prispress och säkert snålar där dom kan. Ska man ha ett väl fungerande transientskydd i ECU'er och kontrollboxar av olika slag går det åt en del kretskortsutrymme och komponenter (som givetvis kostar lite pengar).

Efter att ha tittat lite närmre på en defekt motorstyrning till en Seat Toledo -99 så blev jag föga imponerad över antalet skyddskomponenter. Och sättet att bygga eller placeringen i motorutrymmet för den delen!

Sent inlägg, men det var alltså Trafikv[…]

Lampor + VoC

Ryck ur di små lyktorna som sitter på[…]

Multirem fladdrar (Slo Mo-video)

För att förtydliga vad jag sa om bytesin[…]

Luftfjädring V90

Precis. Samtidigt är produktnamnet Four-C en […]