NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1590061
Hallå där!

Känner att det var dags för lite fler nya idéer här för att kanske få igång bilen nu som gått o blivit stendöd.

Lite info om bilen först:
V50 2012 21k mil
D2 / D4162T
Manuell.

Det som hänt är att den tidigare haft problem med DPF o felkod P244D (partikelfilter för varmt under regenerering), och när felkoden kommer så stänger bilen av sig som en säkerhetsåtgärd och går ej att starta igen innan den kylts ner och man nollat felkoden.

Men nu så kom felkoden igen så fick bogsera hem den och gjorde samma som förra gången men den vägrade försöka starta efter, händer ingenting när man vrider nyckeln och inga felkoder finns.

Startmotorn är provkörd med bygling vid startrelä och även bytt relä så är inget fel på de.
Kollat alla livevärden från immobilizer och att den känner av att nyckeln vrids o de ser bra ut.
Kollat jordpunkter, och andra diverse kablar
Enda konstiga är att tempen är DPF givarna är på 63 grader fast bilen är kall, givarna funkar vid uppvärmning och rätt ohm mätning på dem

Om man kollar på Ford eftersom de typ är deras motor med samma felkod så har dem att man måste återställa Temp givarna till partikelfilter men verkar ej gå på Volvo, finns inte den funktionen på autel, autocom eller Vida dice så har lite ont om idéer just nu.
Ladda om mjukvaran i styrenheten, koda bort dpf eller har ni nå tips vad man ska försöka göra nu?
#1590284
Kan du inte prova fuska lite med ett motstånd i kabeln så du får ner tempen lite till? Tycker ändå att 61 grader inte är så uppseendeväckande att den borde stoppas från start. Om det är kvarvarande kod som stoppar den så blir det ju svårt.
Du har inte försökt lura den med att markera att du bytt DPF... lite långsökt men kanske.
Kolla även kablarna från tempgivarna så de inte är kortis emellan dessa. Har tempmätarna en eller två kablar? Är det bar en så känns det ju som om någon har skavt mot jord. Annars kan du ju mäta kablarna mot box. Borde ju vara oändligt motstånd där om de är OK.

Lycka till!
Lågmilad 850 på auktion...

Dom där flagnade ju i bilhallen. Länge s[…]

Felsökning el-fel HJÄLP

UPPDATERING När vi mäter cem-high/vit […]

VOC Service

Troligen back up batteri byte och en uppdatering a[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Det man bör veta är att D5orna hos SPA h[…]