NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fiskeman
Hejsan. Jag bytte nyligen motor på en v50 1.8f my09. Motorbyte var inga konstigheter. Bilen startade efter byte och gick bra. Soppaförbr. när jag provkörde låg på 0.6l/m landsväg. Nu efter några dar när ägaren kört bilen så drar förbr. iväg nåt hiskeligt. 7-8 liter milen enl färddatorn, och sen blir den normal för att sen dra iväg igen. Det fladdrar rejält även vid jämn hastighet (se bilder). Är det ens möjligt att suga i sig så mycket?? Den enda skillnaden mellan den nya och gamla var att ersättningsmotor inte hade kamaxelgivare. Så jag bytte ventilkåpa då allt annars var likadant på kamaxeln.
Vida visade inga felkoder mer än sånt som dök upp efter att batteri var urkopplad. Fick byta nån spole men det är ju inget konstigt. Vad är det som styr vad som visas på färddator? Bilen ryker inget. Går helt normalt men jag upplever att den slickar i sig mängder med sås.
Tips? Ideer? P.S. jag har ännu inte hunnit kolla felkoder. Det ska jag göra imorron. Ska adaptera det som går att adaptera med vida.
Bilagor
Screenshot_20240913_185330_Snapchat.jpg
Screenshot_20240913_185330_Snapchat.jpg (549.28 KiB) Visad 2242 gånger
Screenshot_20240913_185323_Snapchat.jpg
Screenshot_20240913_185323_Snapchat.jpg (480.45 KiB) Visad 2242 gånger
av flub
Vad är förbrukningen när du tankar full tank slaget mot trippen.

Min nuvarande förbrukning är ungefär lika exakt som att jag skulle slå en tärning istället.
av 20FJan
NUV. = momentan. Alltså vad den drar precis när du tittar på displayen med lite fördröjning. Den kan ju visa upp till 99 vid fullgas och kall motor och 0 vid motorbroms…. Så ganska intetsägande info. Vad säger den om du bläddrar fram snittförbrukningen?
av klacken
Fotona visar förbrukning just då du kör, ökar och minskar hela tiden,det du tittat på tidigare är medelförbrukningen.
Lågmilad 850 på auktion...

Dom där flagnade ju i bilhallen. Länge s[…]

Felsökning el-fel HJÄLP

UPPDATERING När vi mäter cem-high/vit […]

VOC Service

Troligen back up batteri byte och en uppdatering a[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Det man bör veta är att D5orna hos SPA h[…]