NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kattstrid
Hejsan,

Jag köpte i förra veckan en V50, den har vibrationer under acceleration kring 50-90 km/h, inte allvarliga, bilen är körbar.

Säljaren (väldigt tillmötesgående), bokade tid hos en Meca-verkstad. De felsöker bilen igår och sa att vänster sida vid drivaxeln är kaputt, 20 till 30k ska det kosta att laga.. vänster drivaxel är bytt av säljaren innan de levererade bilen till mig.

Är det växellådan som är kaputt eller vad tror ni?

Säljer har erbjudit mig 12k i ersättning = jag kör med felet och kanske lyckas laga själv eller att de köper tillbaka bilen..
Bilen är nybesiktigad UA förra måndagen. Jag har läst om inre Drivknuten osv. Bilen klonkar inget vid sväng

Jag är i ”akut” behov av bil, och jag trivs med den. Ekonomisk osv.

Någon med samma erfarenhet? Mina nära och kära tycker att jag ska låta de köpa tillbaka den.
av Kattstrid
Hejsan,

Jag fick precis dommen, så här står det på utlåtandet: Vänster drivaxel glappar i splinsen in mot växellåda. Växellåds splinsen dåliga rek byte växellåda. Är detta vanligt på en D2 classic?

F*n, jag som gillar bilen. Bara att sälja tillbaks den. :(
Användarvisningsbild
av fjohan82
Det finns många D2 där ute, bara att leta upp en annan.
Nu vet jag inte hur långt den har gått eller hur vanligt felet är, men jag hade aldrig problem på min fd bil (V50 D2 2011) med detta från ny till 20K mil.
Användarvisningsbild
av Jallemet
Det är förmodligen en icke påläst mek som tagit fel drivaxel, det finns åtminstone två varianter har jag noterat när jag beställt delar.

Nåja, det finns fler bilar som sagt.

Jag har 254537,2 km på klockan och inte haft några dyra maskinella utmaningar.
Byte multirem mild hybrid B4

Vida blev ju Webbaserat 2013 så tror ingen s[…]

V 60 2020

Dåliga dämpare, standardfel. Byt dom.

Xc40 bensin köpråd

Hej. Frun är inne på att köpa en […]

Hittade denna också från en gammal tr&[…]