NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1585625
Hej,
Har en V50 D5 Summum MY07 (ägt den sen den var ny 2006 :party: ) där ac'n inte längre startar.. Felkod ECM-6000 = ac relä ingen signal, är utläst med vida..
Har funktionstestat magnetkopplingsrelä R11 och det fungerar som det ska.. och klimatanläggningssäkring R27 är hel.. Men felkod ECM-6000 kanske inte pekar på just R11 utan något annat relä, eller ännu mer troligt, något helt annat?
Har även mätt 'kretsen' (via R11-sockeln), med fullt rimliga värden, tror vi iaf.. Bra matningsspänning och 4ohm (enligt billig multimeter) över magnetkopplingens spole..
Senast redigerad av 2 Okalettos, redigerad totalt 0 gång.
#1586156
Kan det vara den berömda magnetkopplingen som felar, trots vad felkoden säger? Eller att styrboxen ECM inte triggar reläet? Eller finns det ytterligare ett relä som jag inte känner till?
#1587870
Har du hittat vad som orsakade felet? Ser att felkoden ECM-6000 kan även betyda att det är kortslutning eller också att kretsen är öppen, bruten. Kanske du har någon skadad kabel? Det är ganska trångt med slangar och vibrationer som kan skada kablage.
#1587871
Mekomanisten skrev: ons 28 aug 2024, 15:38 Har du hittat vad som orsakade felet? Ser att felkoden ECM-6000 kan även betyda att det är kortslutning eller också att kretsen är öppen, bruten. Kanske du har någon skadad kabel? Det är ganska trångt med slangar och vibrationer som kan skada kablage.
Hej, nej jag har inte förmått felsöka nåt mer tyvärr, men nästa vecka får vi se om verkstan lyckas hitta felet..
#1589030
Törs man fråga vad den reparationen gick på?
Det är väl att riva mer eller mindre halva fronten för att komma åt att byta den.

Så systemet var alltså tomt, borde inte tryckvakten ha slagit ifrån och varnat i systemet eller slår den bara ifrån för högt tryck? Någon som har koll?
#1589048
flub skrev: tis 10 sep 2024, 21:56 Törs man fråga vad den reparationen gick på?
Det är väl att riva mer eller mindre halva fronten för att komma åt att byta den.

Så systemet var alltså tomt, borde inte tryckvakten ha slagit ifrån och varnat i systemet eller slår den bara ifrån för högt tryck? Någon som har koll?
Billigt blev det verkligen inte, för precis som du säger så måste tydligen hela fronten bort, iaf med denna motorn.. Nästan 14.000kr på vår Bosch-firma.. Inkl felsökning då.. Samt att de passade på att byta 'torkenheten' i samma veva, det ingår alltså i beloppet ovan..
Magnetkopplingen (som jag hoppades var felet) hade de inga synpunkter på, den fungerade tydligen fint..
Man har god lust att skicka åtminstone 1/3 av beloppet som faktura till Volvo :P

Angående högt och lågt tryck och larmindikationer så vet jag inte riktigt hur det är byggt.. Har för en gångs skull hållt tillbaka vetgirigheten :-).. Den enda indikeringen som vi sett (märkt) är att systemet slått till och från allt oftare under 1-2 års tid, så det måste ju verkligen varit ett mikroskopiskt läckage 🤔..

Mvh.
Lågmilad 850 på auktion...

Dom där flagnade ju i bilhallen. Länge s[…]

Felsökning el-fel HJÄLP

UPPDATERING När vi mäter cem-high/vit […]

VOC Service

Troligen back up batteri byte och en uppdatering a[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Det man bör veta är att D5orna hos SPA h[…]