NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perfect_reason
Hej alla!

Måste bara börja kredda alla som är med i detta forum! Hjälpt mig med en hel del grejer! Good work!

Nu till frågan! Jag har fått tillfälle att köpa en V50 1,8F -06 till ett väldigt bra pris! Jag undrar om det är någon som kört den, och kan tala om om den verkligen är så "slö" som jag tror att den är? Kommer inte kunna provköra bilen förrän om 2 veckor, och försöker bilda mig en uppfattning innan jag går till banken!

Sitter med en S40 2,0T för tillfället, som inte är någon direkt racer, men den är ju inte dö-slö heller :twisted:

Tacksam för svar!

Ha're//M
av ljungström
Klart segare än din 2,0T är den ju, men 125 hk är inte jättelite om man ser till bilens storlek. Enligt Teknikens Värld så ger 1,8F dessutom lite mer häst än 125 om man kör den på etanol.
av Ragnarpe
Jag har själv en 1,8 F -07. 125 hkr är det enligt fabrikanten och det stämmer nog. OK, det är ingen racer, men pinnar ändå på bra. Vid omkörningar runt 90 kmh får man kanske växla ner för att skynda på lite, men det är inget som stör mig. Likvärdiga bilar vad gäller prestanda som jag haft tidigare är en BMW 320 -98 och en V70 -00 med 140 hkr-motorn.
Där nånstans ligger den och jag kan inte annat än rekommendera den.
Visst, man kan köpa piggare modeller av S40/V50, men smakar det så kostar det.
Nu har jag heller aldrig kört någon S40 T som din nuvarande och troligtvis är den nya slöare i motorn men jag är helt övertygad om att
den är roligare o köra, särskilt på mindre vägar och hade den här 1,8F-varianten varit på 150 hkr så hade det varit ännu bättre. Försök o prova en liknande innan du går till banken.
av Lej
perfect_reason skrev:Hej alla!

Måste bara börja kredda alla som är med i detta forum! Hjälpt mig med en hel del grejer! Good work!

Nu till frågan! Jag har fått tillfälle att köpa en V50 1,8F -06 till ett väldigt bra pris! Jag undrar om det är någon som kört den, och kan tala om om den verkligen är så "slö" som jag tror att den är? Kommer inte kunna provköra bilen förrän om 2 veckor, och försöker bilda mig en uppfattning innan jag går till banken!

Sitter med en S40 2,0T för tillfället, som inte är någon direkt racer, men den är ju inte dö-slö heller :twisted:

Tacksam för svar!

Ha're//M
Det är ju en hästkraftshysteri i Sverige.
Vi har 50, 70 90 ,110 som hastighetsbegränsning vad ska du ha mera hästar till? det som händer är att du lättare blir av med körkortet.
Klarar du inte att köra om någon så beror det inte på bilen!!!!

Bilen har man ju att ta sig från A till B med, vill du ha roligt köp en go-kart eller annat lekfordon, och kör på bana.
av Ragnarpe
Lej skrev:

Tacksam för svar!

Ha're//M
Vi har 50, 70 90 ,110 som hastighetsbegränsning vad ska du ha mera hästar till? det som händer är att du lättare blir av med körkortet.

Bilen har man ju att ta sig från A till B med, vill du ha roligt köp en go-kart eller annat lekfordon, och kör på bana.
I och för sig håller jag med Dig Lej, men för oss som gillar bilar så är det mer än bara att ta sig från A till B och så länge vi har möjlighet att på grabbars vis jämföra olika modeller så tycker jag vi ska ha den friheten.
Trådskaparen perfect_reason eller någon annan här har inte haft en tanke på att överskrida gällande lagar, men lite roligt måste man väl få ha inom lagens råmärken eller?
Berätta istället vad Du tycker om Din bil!
av Lej
Ragnarpe skrev:
Lej skrev:

Tacksam för svar!

Ha're//M

I och för sig håller jag med Dig Lej, men för oss som gillar bilar så är det mer än bara att ta sig från A till B och så länge vi har möjlighet att på grabbars vis jämföra olika modeller så tycker jag vi ska ha den friheten.
Trådskaparen perfect_reason eller någon annan här har inte haft en tanke på att överskrida gällande lagar, men lite roligt måste man väl få ha inom lagens råmärken eller?
Berätta istället vad Du tycker om Din bil!
Tar mig bra från A till B :D
Lite allvar nu! Går jättefint, inte för slö för mig (Men jag har en MC som jag leker med på rätt ställen). Funktionen är som vilken bensinbil som helst.
Att tanka det som finns till hands av Bensin eller E85 funkar perfekt. I nuläget med dagens priser ca 1 kr billigare med E85.
Smolket i bägaren är väl det extra olje/filter byte som skall göras mellan ordinarie service som är var 2000 mil, men gör man det själv är det ingen större kostnad eller arbete. (bytet skall göras på grund att E85 påverkar oljan neg.)
Jag är nöjd och spar dessutom några hundralappar om året i fordonsskatt.

Det bästa med bilen att man har gjort vad man kan för att inte förstöra miljön mer än nödvändigt.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Jag hade en V40 2.0T och bytte till en V50 1.8F som jag nu har haft ett halvår och jag är jättenöjd.

Visst den är lite slöare men just nu känns det inte som någon större skillnad. Vill man kan man dra på men hur ofta gör man det? :D

Nää allvarligt jag är jättenöjd och har inte haft några startsvåprigheter heller.
av perfect_reason
Det är precis det här jag menar! Vettiga åsikter, och inte massa tjaffs! 8)

Tack alla för bra info! Lägger väl upp en bild när bilen kommit!

//M
av Ragnarpe
perfect_reason skrev:Det är precis det här jag menar! Vettiga åsikter, och inte massa tjaffs! 8)

Tack alla för bra info! Lägger väl upp en bild när bilen kommit!

//M
Det låter bra och ser framemot Din åsikt.

Förresten kan jag inte låta bli o småle åt Ljungströms kommentar; "men 125 hk är inte jättelite..."
Håll med om att det är ett dråpligt uttalande även om det inte direkt har med forumet o göra.
Användarvisningsbild
av Brainy
Lej skrev:
Det är iofs en sanning med modifikation.

Vi kan ju rangordna bilarna i min signatur efter prestanda mellan 70-110 (så hamnade vi inom svenska hastighetsbegränsningarna? :wink: Annars hade jag sagt 80-120), långsammaste först

Volvo 340 ~114hk
Volvo V70 ~170hk
Passat ~170hk
Saab 270hk+

Med 340in så finns det många tillfällen där jag inte ens skulle drömma om att göra en omkörning samtidigt som det är "kolungt" med saaben. Så är det då mitt fel att jag inte lyckas köra om med den för att det aldrig kommer större luckor än så?

Det jag vill ha sagt är att prestanda ger dels ökad möjlighet till idiotkörning men även ökar antalet säkra omkörningstillfällen.

mvh
Anders
Service Subaru XV

Nu har det som inte ska hända hänt......[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Fick tag i en B230E motor som endast har gåt[…]

Fällbart framsäte?

Och att det saknas i handbok är ju för […]