NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av durkburk
Hej!
Håller på att byta bromsok på min 2010 V50.
Efter stora problem att få loss bromsslangen från oket tänkte jag försöka byta även slangen. Var inga större problem att börja skruva lös slangen från röret, men insåg ganska snabbt att röret började vrida sig. Vred tillbaka men nu ser röret ut som på bilderna. Har jag pajat röret? Tips på hur jag bör gå vidare mottages tacksamt!

Edit: Detta är höger bak. Tänkte ge mig på samma sak på vänster bak efter detta.

Bild
Bild
av kvillebäck
Värm , smörj, skruva, Värm, smör,j skruva. Går röret av så får du skarva i en bit. Skarvstycke, rör, och dubbelkoningssats finns på Biltema men även på fler ställen. inte så svårt att göra men tänk på att lägga skarven där du kommer åt att dra den.
av durkburk
Tackar för tipset! Lyckades till slut. Det jag bråkar med nu är luftning. Har alltså bytt ok, skivor och belägg bak (lossade slangarna från rören för att kunna få loss oken).

Jag använder en sån här:

https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000031634

Plockade bort munstycket så jag kör slangen direkt på nippeln och lagt på ordentligt med silikonfett så det inte kommer in luft via gängorna.

Mitt problem är att det känns som att luften aldrig tar slut. Har snart gjort av med en liter bromsvätska (är noga med att aldrig låta behållaren bli tom) men det kommer fortfarande massor med bubblor. Låter detta normalt? Är det bara att fortsätta eller är något fel? Någon annanstans som det är vanligt att luft letar sig in?

Överväger att testa köra med övertryck istället för att suga och se om det blir någon skillnad.

Edit: bild på hur mycket luft som kommer:
Bild
av durkburk
Det jag misstänkte.. kanske testar att skruva loss slangen och lufta direkt på röret och se om det blir skillnad..
Byte multirem mild hybrid B4

Vida blev ju Webbaserat 2013 så tror ingen s[…]

V 60 2020

Dåliga dämpare, standardfel. Byt dom.

Xc40 bensin köpråd

Hej. Frun är inne på att köpa en […]

Hittade denna också från en gammal tr&[…]