NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag gör ett sista försök innan jag bogserar biljäveln på skroten.
Bilen startar och går ganska stabilt på tomgången när den är kall, men sakta men säkert börjar varvtalet sjunka tills den tillslut dör. Börjar man köra så händer det här förloppet snabbare, man kommer kanske 1 km innan den självdör.

Jag får upp en felkod med Vida, ECM-1132 "Främre Lambdasond Bank 1 För Låg Signal" (Motorn går fett)
Noterbart är att det står följande
Om styrenhet motor (ECM) registrerat att främre lambdasonden felaktigt visar fet bränsle luftblandning sätts felkoden. Hur ska man tolka det?

I alla fall, jag har följt anvisningarna i Vida om att först kolla spridarna och i ett nästa steg byta lambdasonden, vilket tyvärr inte gjorde någon skillnad.

Jag har plockat ner insuget 2 ggr, sist köpte jag nya packningar på Volvo för att vara 100% säker på att det är tätt.
Jag har stått på knä och sugit i vacuumslangarna och allt verkar fungera på insuget.
Jag har även kontrollerat PCT ventilen och gjort rent oljefällan men som sagt ingen skillnad.

EGR ventilen är nedmonterad och kollad.
Bränsletrycket är mätt (ca 4 bar)
Mapsensorn är bytt
Jag har även bytt reglerventilen som sköter vacuumet.
Det sitter nya stift samt att en tändspole är bytt.

Jag behöver tips och hjälp hur jag kan fortsätta felsöka, kan jag använda Vida?
Nu senast provade jag att dra lös vacuumslangar till insuget men det gjorde ingen större skillnad, hur tolkar man det?
Motorn får för mycket bränsle eller för lite luft, kan spjällhuset öppna för lite? (jag gillar inte ljudet från det)

Bilen är en Volvo V50 1.8
Användarvisningsbild
av HCP
Testa köpt ett beg. spjällhus. I din tidigare video tycker jag du har lite väl mycket vakuum i det, men jag har inte pillat på 1.8;orna nåt speciellt. Har en V70 2.0F och den låter inte så, inte heller min V50 2.4 har såntdär vakuum.

Det kan ju vara någon backventil eller liknande någonstans som gör att det blir fritt flöde ut av luften så du nästan får vakuum i insuget och därav dåligt med luft till förbränningen, frågan är vart detta sker.
Har den helt plötsligt börjat göra såhär, eller har den varit så sen du köpte den?
Tänkte på ev. feldragna slangar och liknande.
HCP skrev: fre 12 jul 2024, 21:30 Testa köpt ett beg. spjällhus. I din tidigare video tycker jag du har lite väl mycket vakuum i det, men jag har inte pillat på 1.8;orna nåt speciellt. Har en V70 2.0F och den låter inte så, inte heller min V50 2.4 har såntdär vakuum.

Det kan ju vara någon backventil eller liknande någonstans som gör att det blir fritt flöde ut av luften så du nästan får vakuum i insuget och därav dåligt med luft till förbränningen, frågan är vart detta sker.
Har den helt plötsligt börjat göra såhär, eller har den varit så sen du köpte den?
Tänkte på ev. feldragna slangar och liknande.
Tack HCP för att du tog dig tid att svara.
Jag har varit inne på det, att köpa ett nytt spjällhus, men snåltarmen har sagt ifrån.
Det känns så dyrt för att bara testa, framförallt när man gått på den minan så många gånger redan :crying:
Men jag har inte så mycket val, det finns inte så mycket att testa mer.

Jag har köpt bilen i det här skicket, så jag har tyvärr ingen koll på hur det var innan.
Men jag har försökt kolla i Vida, så att alla vacuumslangar sitter rätt, och det gör dom vad jag kan komma fram till.
Jag kan även tillägga att jag gjort ett komptest och det var va 13 bar på alla cylindrar.

En helt annan fråga, borrar du med HCP? (du vet om du gör det, annars var det inget) :-D
kareta skrev: lör 13 jul 2024, 10:01 MAF, kanske? Ren gissning men om den visar mer luft än vad som faktiskt finns kanske det kan bli så här? Ryck ur kontakten, starta, se om det är någon skillnad.
Tack för tipset, jag har bytt den givaren utan resultat.
Jag provade nu nyss att dra ut kontakten till den och den hamnade direkt i felsäkert läge, så det gillade den inte.
injonil skrev: lör 13 jul 2024, 18:27 Vill du testa ett annat spjällhus borde väl det gå att ordna, de är väldigt enkla att ta loss.

Bor du i närheten av Uppsala kan du testa det jag har i min bil, en 1.8F -07.
Vad schysst av dig av erbjuda det, jag bor tyvärr längre söderut , så det blir svårt.
Det slog mig snabbt att det kanske kan vara en tempgivare då motorn går bra när den är kall och dålig när den blir varm.

Sagt och gjort, jag plockade lös tempgivaren och mätte den.
+20º = 2500 Ohm
+90º = 1500 Ohm

Vilket kändes fel (har läst att det ska vara mycket mindre ohm då den är varm) men i alla fall.
Jag startade motorn med givaren i och lät den gå till den började gå sämre, då drog jag ut kontakten men ingen skillnad förutom att fläkten startade på max.

Gjorde jag rätt i mitt test?
Vad mer kan orsaka att motorn går bra när den är kall men inte när den är varm?
Användarvisningsbild
av HCP
2500ohm vid 20c är pretty much spot on.

Något är det med luften, eller avsaknaden av luft. Något sätter spjällhuset i vakuum för mycket, det ska ske först när spjället öppnar och du får tryckskillnad på var sida, det är på tok för mycket vakuum nu.

Tog bort slangen på min 2.0f och den sög lite, men inte sådär som din gjorde.

Testa dra ur alla sensorer kring spjällhuset, och ta bort lite vakuumslangar och se hur den reagerar på det
HCP skrev: sön 14 jul 2024, 20:01 2500ohm vid 20c är pretty much spot on.

Något är det med luften, eller avsaknaden av luft. Något sätter spjällhuset i vakuum för mycket, det ska ske först när spjället öppnar och du får tryckskillnad på var sida, det är på tok för mycket vakuum nu.

Tog bort slangen på min 2.0f och den sög lite, men inte sådär som din gjorde.

Testa dra ur alla sensorer kring spjällhuset, och ta bort lite vakuumslangar och se hur den reagerar på det
Intressant att det låter annorlunda.
Jag har testat att dra ut alla givare men jag får exakt samma händelseförlopp hela tiden.
En intressant notering är att när man drar ut vacuumslangarna till insuget så försvinner tickandet, dvs det är insuget som tickar. Det blir dock ingen skillnad på motorn, visst borde det bli det?

Såhär tänker jag om möjliga felorsaker, vad tror ni är mest troligt?

Kan du vara insuget som är trasigt?
+ Det händer inget när man kopplar ur det
- Varför går bilen bra när den är kall?
Hur kan jag kontrollera det?

Kan det vara vevhusventilationen som är helt igentäppt?
+ Det påverkar insuget så det blir förmycket vacuum
- Varför går bilen bra när den är kall?

Kan det vara bränslepumpen ( bränsletrycksgivaren och någon typ av tempgivare ska vara integrerar i den)
+ Kan förklara varför den går bra så länge den är kall
- Bränsletrycket är mätt till 4 bar sen tidigare.

Kan det vara topppackningen som farit, kamkedjan som kuggat över eller kanske styrboxen?
Är grymt tacksam för alla typer av svar.
Byte multirem mild hybrid B4

Vida blev ju Webbaserat 2013 så tror ingen s[…]

V 60 2020

Dåliga dämpare, standardfel. Byt dom.

Xc40 bensin köpråd

Hej. Frun är inne på att köpa en […]

Hittade denna också från en gammal tr&[…]