NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Hoppas på någon form av hjälp här, det kommer inte ut någon kyla ur fläkten, ac:n är tät och funkar till fullo, har provtryckt och det är rätt tryck och gas i. Känner man på ingående och utgående rör in till bilen så är det ett iskallt och ett varmt.

Bakgrunden:
I Feburari var jag ute och åkte, det började då lukta bränt inne i bilen, stannade och öppnade huven, kollade bromsar etc, ingen lukt varken i motorutrymme, runt eller utanför bilen. Körde vidare och det fortsatte lukta bränt, efter 3 nya stopp för att hålla koll så försvann det med tiden även inne i bilen.
Nu när sommaren kommit så satte jag såklart på kylan i bilen och uppdagade då att det inte kommer någon kyla.

Värmen funkar toppen
Jag har testat kallt på en och varmt på en sida, funkar också (förrutom att det inte blir ac kallt.)
Ventilerna mellan golv, mitten och huvud fungerar
Stolsvärme x2 fungerar (läst att det kan vara en indikation på att något är sönder i ac:n)

Min teori/killgissning är att någon servomotor till ventilationen har brunnit..

Jag har rivit ner lite och kollat:
*vänster temperaturmotor (den rör sig när jag höjer och sänker värmen)
*höger temperaturmotor (den rör sig när jag höjer och sänker värmen)
*recirkulationsmotorn (den rör sig när jag ställer den på manuell)

Defrostermotorn har jag svårt att tro att det är då alla lägen fungerar när man reglerar mellan ruta och golv etc.

Min gissning faller in på "air distribution motor", om det nu ens är någon av motorerna, men innan man river ner hela instrumentpanelen vill jag gärna ha lite mer kött på benen.

Någon som har koll tro?

Tack på förhand!
Bilagor
Skärmbild 2024-06-29 141720.jpg
Skärmbild 2024-06-29 141720.jpg (211.64 KiB) Visad 2061 gånger
Om det luktade bränt och du misstänker att en servomotor gått sönder borde det vara nå felkod på systemet tycker jag. Enklast kanske är att få tag i VIDA och där borde du kunna kalibrera dem och se om de kan röra sig.

-
Det jag skruvat med hittils har varit att antingen höger eller vänster sida inte blivit kall. (troligtvis motor 2 eller 5 inte funkat som det ska på din bild)
Hej,

Ja det är kanske VIDA jag borde försöka få tag på, har läst mycke och många pratar om de. Vart hittar man de, bara hos volvo?

I mitt fall blir ett ju som sagt varmt och kyligare på båda sidorna beroende på hur man ställer in, och när jag känner på dom två motorerna så rör dom sig.
Senaste uppdateringen från felsökning med iCarsoft är enligt bilden, air distribution motor. Den sitter ju inte så kul till men felkoden gör ju att man iaf är mer säker på att det är den och värt att byta den.
Någon som har nåt bra tips på hur man byter den lättast, riva hela instrumentpanelen är ett alternativ men inte så lätt.
Bilagor
20240630_132434.jpg
20240630_132434.jpg (3.22 MiB) Visad 1965 gånger
Ytterligare en uppdatering.
Med iCarsoft kunde jag se i % vad motorn var inställda på.
Väntad inställning och faktiskt inställning, dessa stämde överens, jag kunde även köra dom live och såg att alla motorerna fungerade..

Ett steg bakåt men känns bra att eventiellt slippa riva instrumentpanelen.

Hittade även en ny felkod..
Eftersom något som sagt luktade bränt inne i bilen när det hände så känns det kanske som det kan vara själva panelen...

Någon med erfarenhet kring detta?
Bilagor
20240701_174427.jpg
20240701_174427.jpg (4.45 MiB) Visad 1910 gånger
Är det ingen som har något som jag kan försöka mig på, har rivit ut en del som synes på bilden men kan verkligen inte hitta något som verkar fel..

Allt är av intresse just nu så kom med förslag åå vad jag kan göra! :)
IMG-20240713-WA0000.jpeg
IMG-20240713-WA0000.jpeg (1.44 MiB) Visad 1706 gånger
Byte multirem mild hybrid B4

Vida blev ju Webbaserat 2013 så tror ingen s[…]

V 60 2020

Dåliga dämpare, standardfel. Byt dom.

Xc40 bensin köpråd

Hej. Frun är inne på att köpa en […]

Hittade denna också från en gammal tr&[…]