NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zomgHank
Hej
Jag har nyligen köpt en V50 T5 från 2005. Ganska fort efter köpet så märkte jag att något är lite knas.
Bilen går och låter fint i övrigt men vid två tillfällen så har bilen dött under körning, ena tillfället var vid hyffsad ansträgning och andra var vi väldigt låg ansträgning (korsning stillastående).

Båda tillfällerna ha följande skett.
1. Motorn dör
2. Lampor vid instrumentpanelen lyser upp som en julgran (typ alla lampor)
3. Stänger av bilen
4. Försöker starta bilen igen, något svårtstartad men går igång ganska fort igen
5. Bilen starta och går som "vanligt", men varvmätaren är stendöd och infolmapa lyser och säger något om "anti sladd service"
6. Stänger av bilen igen och när den startas senare så är den tillbaka till de vanliga läget.

Första tillfället detta skedde så lyste även motolampan (den släcktes av sig själv senare).

Läste av felkoderna när motorlampan lyste och fick följande röda punkter i resultatet:
- BCM-0101 Kommunikation mellan styrenheter Kommunikationsproblem med ECM
- CCM-004 Luftkvalitetssensor Internt fel
- ECM-330B Impulsgivare - Signal Saknas
- ECM-6760 Kamaxelreglering insug, låsfunktion - Felaktig

Jag planerar att lämna in den hos volvo verkstad för felsökning, men dom har 2 veckor kö så tänkte försöka göra lite felsökning på egen hand först. Jag har inte så bra koll på bilar och mek, men kan göra enklare ingrepp.

Det jag undrar är egentligen om ni tror att symptomen som sker är kopplat till felkoderna och i så fall i vilken ände jag borde börja felsöka.

Vad min google research har lett mig till är typ, kamaxelsensor, vevaxelgivare, vvt selonoid.
Kan tillägga att kamremmen är bytt i början av 2024 innan jag ädge bilen.

Tacksam för all hjälp!
Användarvisningsbild
av HCP
Kolla batteriet, jordpunkter och laddning till att börja med, de är känsliga för låg power.
av zomgHank
Tack för era svar! Ska börja kika på elen och ECM. Känns i alla fall som något jag kan göra själv :)

Vad skulle ni säga är för "låg power" för en V50?
Användarvisningsbild
av HCP
Laddning under 13.2 är lite klent, är den under 13 så är nog tempgivaren under batteriet paj (om bilen har en d.v.s.).

Slå på alla förbrukare i bilen, typ stolsvärme, fläkt, helljus o.s.v. och mät på batteriet med bilen igång, svårt att säga vad du borde ha men är batteriet kasst borde du se 11 eller låga 12v kanske
Du kan också testa genom att sätta en laddare på batteriet, många laddare har någon form av indikation på hur batteriet mår.

Inte alltid batteriet är boven, men det är ett billigt första test att göra. Många fel på både min V50 och V70 har eliminerats när jag haft elproblem, ena gången kass generator andra gången dåligt laddat batteri p.g.a. många småkörningar och för stor speldosa :-D
av zomgHank
Mätte batteri idag med följande resultat.

Avstängd: 12.4V
Motor igång, normal: 14.5V
Motor igång, hög belastning: 14.4V
Dipp vid start: ~ 11V

hög belastning = stolsvärme, maxad AC, maxat ljud, FM sändare
av Jomperr
Din generator fungerar i alla fall. Men hade inte uteslutit att batteriet är trött, och som andra i tråden har sagt - gör rent kopplingarna till batteriet. Om ditt batteri är gammalt hade jag bytt ut det oavsett (och det är nog betydligt billigare om du gör det själv än att Volvo-verkstaden gör det), då batterier som är på sluttampen kan ge upphov till alla möjliga elfel.
av zomgHank
Jag har köpt kontaktsprej idag så ska se om jag kan ge mig på alla kopplingar.
Batteriet se helt nytt ut så tror inte de är något fel på de.
av zomgHank
En liten uppdatering kring bilen.
Jag har kört bilen ett tag nu utan att få felet som jag skrev om i första inlägget.
Jag har inte hunnit göra någon rengöring av kontakter än heller.
Direkt efter jag köpte bilen så åkte jag och köpte en FM sändare (https://www.clasohlson.com/se/FM-s%C3%A ... /p/38-9298), denna var inkopplad när jag fick "el-felen" båda gångerna, jag har sedan dess kört utan den och inte haft samma problem. Kanske långsökt med kan de vara relaterat?

Bilen går bra bortsett från att den tappar lite "kräm" vid gaspådrag ibland, och som följd får jag gömd felkod P0193 (Problem med bränseletryckssensor) så har beställt en ny sådan.

Lite off-topic..
Jag har nog gjort ett köp som många skulle tycka är dumt, jag är impulsiv och tyckte de var kul med en T5a då jag bara haft pensionärsbilar innan.
Den har gått 29k Mil och haft många ägare innan, finns ingen service bok öht så är helt blank på hur bilen är skött sedan tidigare. Den är från 2005 och ser relativt välskött ut och invändigt.
Kamrem bytt 2024. Gått igenom besikning utan anmärkningar. Vad skulle ni säga är prio att hålla koll på, byta och serva för att bilen ska kunna rulla ~3år till?
Jag är typ rädd att bilen ska rasa vilken sekund som helst. Jag har en budget på runt 15k att fixa å dona med.

Tacksam för att hjälp, ni är grymma!
Byte multirem mild hybrid B4

Vida blev ju Webbaserat 2013 så tror ingen s[…]

V 60 2020

Dåliga dämpare, standardfel. Byt dom.

Xc40 bensin köpråd

Hej. Frun är inne på att köpa en […]

Hittade denna också från en gammal tr&[…]