NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1581174
Hallå där, ursäkta viss begreppsförvirring nedan:

Har en C30 med D4164T så ingen kvick bil.

Har en önskan om att förbättra styrning och väghållning, dvs. jag vill ha bättre respons i styrmingen så det inte känns som att bilen svänger en halv sekund efter att jag snurrar på ratten.

Läst en massa om fjäderbensstag, bussningar, krängingshämmsre osv osv osv.

Vad tycker ni är det viktigaste, prio 1, för att nå målet enligt ovan?


Simma lugnt
#1581202
Jag har en D2, slö så det räcker men fantastisk för plånboken.

Väghållningen har jag lagt stålar på då en motoroptimering ger 30hk och man har iaf inte ens 150hk, känns ovärt för mig.

Specs.
Har original sportchassi på D2
Fjädrar: H&R
Dämpare: Bilstein B6, lite styvare är B4 som är typ OEM.

Däck och fälg körde jag tidigare med 17" original och Michelin Pilot Sport⁴ 205-50 och den låg fint på vägen och bra känsla i styrningen. Nu har jag bytt till 18" med Michelin Pilot Sport⁵ 225-40 så det är lite stuttigare på grusvägarna.

Krängningshämmare är 27mm, jag tror det finns 28-30mm till Mazda3 men 27 duger bra och det kan rulla lite i karossen men känns ändå tajt och bra med 27mm.

Bussningar är OEM men det går ju utan problem att bränna många tusenlappar på Powerflex om man vill ha en garanterad stötighet.

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]

B230 16v

Har en 230 med 16v topp på grabbens ena folk[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]