NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V50 2.0D 2008

Motorn går felfritt den första halvtimmen på vägen. Men när den kommit upp i temperatur blir den slö och accelererar långsamt. Bränsleförbrukningen har ökat ett snäpp sedan detta problemet uppstod.
Har kollat med en simpel OBD2 som ger följande felkoder:

P2263 "Turbocharger (TC) boost pressure/supercharger (SC) boost pressure
- performance problem"
Status: Confirmed

P1412
"EGR Different. Pressure Sensor Signal too low"
Status: Pending

Har kollat så vacuum-slangarna sitter som de ska. Även okulärt inspekterat spjällhuset och de givare som sitter monterade på den. Rengjort filtret till laddtrycksventilen närmast batteriet.
Någon som känner igen sig i problemet och kan ge en guidande hand?
Min första tanke är att felkoderna inte har att göra med spjällhuset.
P14012 Fick jag bort på 1,6D genom att rengöra Luftmassemätaren. Den och en trycksensor i insugningsröret används tydligen för att detektera att EGR öppnar och stänger.
vet inte hur det ser ut på 2,0 men på 1,6 sitter magnetventilen på motorblocket bakom höger drivaxel. Den släpper på undertryck från vakumpumpen till turbons VNT. Laddtryckssensorn på insugssidan är med och styr den med.
kontrollera magnetventilen genom att skicka på 12 volt. Då skall den klicka kraftigt. Du kan vända plus hur som vid kontroll.

Du har två saker som inte fungerar. Bägge behöver rätt signal från laddtryckssensorn. Tyvärr brukar det inte vara lika enkelt i verkligheten.
Jag skulle försiktigt göra rent laddtryckssensorn och LMM.

Lycka till!
kvillebäck skrev:Min första tanke är att felkoderna inte har att göra med spjällhuset.
P14012 Fick jag bort på 1,6D genom att rengöra Luftmassemätaren. Den och en trycksensor i insugningsröret används tydligen för att detektera att EGR öppnar och stänger.
vet inte hur det ser ut på 2,0 men på 1,6 sitter magnetventilen på motorblocket bakom höger drivaxel. Den släpper på undertryck från vakumpumpen till turbons VNT. Laddtryckssensorn på insugssidan är med och styr den med.
kontrollera magnetventilen genom att skicka på 12 volt. Då skall den klicka kraftigt. Du kan vända plus hur som vid kontroll.

Du har två saker som inte fungerar. Bägge behöver rätt signal från laddtryckssensorn. Tyvärr brukar det inte vara lika enkelt i verkligheten.
Jag skulle försiktigt göra rent laddtryckssensorn och LMM.

Lycka till!
Stort tack för tipsen Kvillebäck! Har äntligen fått tid att ta itu med det här.

Nu har jag lossat på laddtrycksensor och LMM. Ska bifoga bilder på hur dessa ser ut. Ska rengöra dem och återmontera.
IMG_5928.jpeg
Laddtrycksensor
IMG_5928.jpeg (1.77 MiB) Visad 553 gånger
IMG_5927.jpeg
LMM
IMG_5927.jpeg (1.88 MiB) Visad 553 gånger
Magnetventilen ska jag också kontrollera härnäst!
Om jag inte minns fel har jag hört någon nämna att magnetventilen kan bli dålig med tiden pga värme. Att den kan fungera korrekt när den är kall, men inte när den är varm. Kan detta stämma?
Magnetventilen är knepig. Att den blir dålig när den blir varm, blöt eller frusen. Alla olika varianter verkar finnas. jag har varit med om att det är fukt i den så vintertid är den ur funktion så länge motorblocket är kallt. Rost i den ger samma resultat.
Det finns video på tuben hur man tar isär den och rengör, putsar upp den. Jag byter den om jag misstänker fel på den. En sak är säker, får du inte rätt värde på din laddtryckssensor så kommer den inte öppna. Jag tycker din laddtryckssensor ser sotig ut. var försiktig så du inte skadar membranet i den när du rengör den.

lycka till!
Rengjorde allt så gott jag kunde, men problemen består. Har beställt ny magnetventil och laddtryckssensor.

Kollade oljestickan nyss, vilken visade olja långt över rekommenderad nivå. Tömde den på säkert 1,5 liter!
Rimligtvis spökar något med regenereringen av DPF?

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]

B230 16v

Har en 230 med 16v topp på grabbens ena folk[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]