NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JakobSchildt
#1579486
Hej.
Köpte nyligen en volvo v50 1.8 2006 med B4184 S11 motorn. Den har gått 26 600 mil. Besiktade den idag men fick anmärkningar på avgasvärden på CO-halten och Lamdavärdet. CO-halten vid förhöjd (2500 varv), tomgång uppmättes till 2.0 (får max vara 0.2). CO-halt vid tomgång var 0.2 (får max vara 0.3). Lambdavärdet till 0.93 (ska vara mellan 0.96-1.04). HC-värdet var också högt (180) men godkänt då högsta tillåtna är 200. Undrar om någon kan hjälpa mig lista ut vad felet är. Bilen har stått i runt 4år utan att köras. Enligt papprena från senaste besiktningen (2019-10-28) så var avgasvärdena:
CO-halt förhöjd tomgång: 0.1
CO-halt: 0.1
HC: 42
Lamda: 1.0
Vad tror ni detta kan bero på? Kan det vara att bilen behöver ¨blåsas ur¨? Eller kan det vara att den bränner olja eller liknande.
Värt att nämna är att jag nyligen bytt olja, oljefilter, luftfilter, tändstift, lamdasond. Alla delar är antingen bosch eller castrol.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av HCP
#1579494
Vevhusventilation och vakuumslangar skulle jag kikat på, även ta ut felkoder och köra livedata på fueltrim för att se om den kompenserar för vakuumläcka nånstans.
Kan vara katalysatorn också som är väck, varmkörde du den ordentligt innan så du inte hade startat den 5min innan du körde in i hallen? Men testa de billigare grejjerna först.
#1579508
Tack för svar! Jag lät bilen stå avstängd cirka 10-15 minuter utanför besiktningen, och den kördes inte speciellt länge innan dess heller. Kan också passa på att nämna att det jag hör ett rasslande ljud, vilket enligt min bedömning kommer från området runt lambdasonden eller strax bakom (från motorn sett). I närheten av där katalysatorn finns. Kan en potentiellt dålig katalysator påverka alla dessa värden?

Absolut, dom sakerna sker. Men så överb[…]

AQ130 läckage

Det är väl den här som behövs:[…]

Polestar optimering till V60 T4

Försöker hitta prisinfo om Polestar opt[…]

När jag hade 245a som jag kompletterade med c[…]