NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Adamas
Köpte just en s40N etanol/bensin -06 (140hk) och kan inte
hitta något kul alls att köpa till den. Kontaktade BSR och frågade
men fick till svar att "Vi har inget till etanol bilar".
Kan ju inte bara vara jag som vill ha mer än 140hk fast använda etanol?

Finns det någon som har ngt tips om vad jag kan göra för skoj?

/etanol missen
Användarvisningsbild
av ER
*8,5x20" med fetast möjliga däck för bilen ihop med obligatoriska sänkningen
*sänkning
*fetare bromsar så 17" är minsta möjliga dim vintertid
*original vingen
*orignal bodykitet
*xenon i alla lampor inkl dimljusen fram och då av varianten med trevligt lila ljusfärg med 14000K ljustemp för att sticka ut från mängden vilket 4300K ljustemp inte riktigt klarar av med sitt cremevita ljus.
*tonade rutor runt om även om det är olagligt på främre sidorutor
*custom twinpipesystem från feritta med 2 eller 4 utblås
*Byta alla blinkerslampor till "osynliga" typ Philips silvervision/Osram Diadem i alla bilnkers inkl backspeglar.
Ett ganska enkelt recept för att piffa till en S40N så den blir Ok.

Finns ju precis hur mycket som helst att smeta ner bilen med och det går att lägga ner precis hur mycket pengar som helst på den i väntan på att PPC/Chiptrim kommer till bilen.
Ev. skulle en civincobox kunna ge lite mer pulver under huven http://www.civinco.com
av Doby
Vill inte göra dig mer besviken men är det inte 125 HK i 1.8F?
Användarvisningsbild
av Jensen
Doby skrev:Vill inte göra dig mer besviken men är det inte 125 HK i 1.8F?
Jo det är endast 125HK på Flexifuelen.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Med etanol blir effetken 138Hk för att vara exakt.

Någon trimsats lär nog aldrig bli aktuell då det inte finns någon turbo att kunna öka laddtrycket med.
Användarvisningsbild
av Funk
Både Volvo och Ford uppger 1.8F till 125hkr, och min personliga uppfattning är att man i alla fall inte känner någon som helst skillnad i prestanda oavsett vilken blandning man kör på.

/Thomas
av ljungström
Funk skrev:Både Volvo och Ford uppger 1.8F till 125hkr, och min personliga uppfattning är att man i alla fall inte känner någon som helst skillnad i prestanda oavsett vilken blandning man kör på.

/Thomas
Teknikens Värld hade kört Focusen med etanolmaskin i någon testbänk och den gav runt 140 hk på etanol.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Jag märker faktiskt en klar skillnad i effekt. Kör man på bensin går den jämnare/snällare och på etanol råare och mer drag.
Användarvisningsbild
av ulf_gbg
FiddeUBC skrev:Med etanol blir effetken 138Hk för att vara exakt.
Intressant information. Får man fråga var du har fått denna siffran ifrån?

Det hade varit himla intressant att se jämförande diagram över motorkaraktäristiken på Flexifuel-motorn vid körning på bensin respektive etanol. Vid vilka varvtal moment- och effektkurvorna skiljer sig för de olika bränsletyperna etc.

Hälsningar,

Ulf
av DanneF
ulf_gbg skrev:
FiddeUBC skrev:Med etanol blir effetken 138Hk för att vara exakt.
Intressant information. Får man fråga var du har fått denna siffran ifrån?

Det hade varit himla intressant att se jämförande diagram över motorkaraktäristiken på Flexifuel-motorn vid körning på bensin respektive etanol. Vid vilka varvtal moment- och effektkurvorna skiljer sig för de olika bränsletyperna etc.

Hälsningar,

Ulf
Teknikens värld hade ett stort etanolreportage för ett tag sen då dom mätte efekten på V50 flexifuel bla.
Service Subaru XV

Nu har det som inte ska hända hänt......[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Fick tag i en B230E motor som endast har gåt[…]

Hur mycket kör du med släp? Såvitt[…]

Fällbart framsäte?

Och att det saknas i handbok är ju för […]