- tis 10 okt 2023, 22:56
Nybliven Volvo ägare här. Köpte en V50 T5, 2006a häromdagen. Tog till mig modet att lyfta upp bilen och inspektera den lite närmare, märkte direkt att ena drivaxeldamasken hade spruckit. Men men det är i alla fall bara att fixa. Däremot märkte jag ett lite oroväckande oljeläckage på framsidan av motorn. (Se första bilden). Det ser väldigt blöt ut vid vevaxelskivan, kan det läcka från oljepumpens packning? Dock vore det konstigt ifall det läckte nånstans intill kamremmen, då den och samtliga andra remmar är torra. De två rören undertill är också väldigt oljiga, (Se andra bilden) men det kan ju vara skvätt uppifrån? Till sist fick jag syn på ett oljerör som jag misstänker går till turbon. Som var täckt i olja. (Se tredje bilden) Kan det vara möjligt att oljan härifrån kladdar ner allt ?
Är som sagt nybliven Volvo ägare och har inte mekat alls med denna motor tidigare. Så jag är tacksam för alla tips jag kan få!

Är som sagt nybliven Volvo ägare och har inte mekat alls med denna motor tidigare. Så jag är tacksam för alla tips jag kan få!