NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jolleman
#1556087
Hej, tänkte kolla ifall någon här har haft liknande problem, får fram "försämrad motorprestanda" på displayen sedan går bilen skitdåligt. Har haft det i cirka 7 månader nu. Har provat rensa partikelfiltret, bytt vevaxelgivare, kontrollerat luftmassemätaren, bytt bränslefilter. Börja undra om den inte går på alla cylindrar men hade då ingen felkod på det när jag kopplade upp den i felkodsläsaren. Vore väldigt uppskattat ifall någon kunde komma med något vettigt tips? Tack på förhand😄
Användarvisningsbild
av HCP
#1556094
Långt innan min generator gav upp hände det väldigt ofta, utan att batterilampan ens tändes.
Gör ett konditionstest på batteriet, kontrollera laddströmmen och mät volten under startögonblicket.

Just V50 är extremt känslig för elektroniska gremlins
av Jolleman
#1556102
Får prova det, men batteriet har ju aldrig blivit urladdat på något sätt och aldrig haft problem att starta den? De bruka väl vara de kännetecken ifall generatorn börja ge sig?
av flub
#1556164
Kolla dpfsensorn. Framförallt slangarna hela vägen från partikelfiltret och upp till sensorn. Ruska ! Okulärt kan de se okej ut.
av Jolleman
#1556171
Tack för tipsen, egrn kan de fullt möjligt vara också skadar ju inte att köpa en flaska egr cleaner och prova, den sitter ju relativt bra till, börja fundera kan det vara så att additiv vätskan kan har varit slut under en längre tid? Har då inte kikat de sedan jag köpte den för 3 år sedan, hittar heller inte vart det är man fyller på det på min bilmodell.
av Jolleman
#1556180
Kikade på mitt senaste besiktningsprotokoll och hade då en felkod som visa p2459 vilket visar partikelfilter men har haft lös hela partikeöfiltret och rensat ut så bra det går och sedan hällt ner partikelfilter cleaner ner i tanken sedan försökt bränna ur med högre varv men problemet kvarstår, så misstänker ju att det är något runtomkring partikelfilter och avgasrensning
av Marnlasse
#1556196
när min eolys tog slut tändes en triangel på mätartavlan , den var röd eller orange , för att släcka den var man tvungen att fylla på eolys och via obd meddela att man fyllt på, och köra igång doseringspumpen. Att fylla på var enkelt och snabbt gjort men det övriga var krångligt och tog tid. Jag köpte eolys från Polen via Allegro de var billigast då och fick snabbt levererat.
Användarvisningsbild
av svergie2
#1556270
Jolleman skrev:Är det en v50 då? Och vart fyllde du på? Hittar ingen behållare under huven för det iaf.
Det är tänkt att verkstad ska fylla på det eftersom det behöver kollas med dator osv. Men har för mig att det sitter under baksätet. Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Automatisk parkeringsbroms går alltid p&arin[…]

Det rann i alla fall inte ut någon olja n&au[…]

S90 T5 däck/bromsskivor

När det dags att byta klossar eller ski[…]

Lambdalampa lyser vid gaspådrag

Tack för alla svar! Dessvärre inget som […]