NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hasse1
Min broms är lite konstig bromspedalen känns lite svampig och vill sjunka
släpper jag upp och tar ett nytt tag tar bromsen jätte bra.Volvo har inte
hört problemet förut dom har bytt bromsolja men det blev ingen skillnad.
Någon som har liknande problem bilen har nu rullat 700 mil fast problemet har nog varit sen den var ny.
Användarvisningsbild
av elmuppo
hasse1 skrev:Min broms är lite konstig bromspedalen känns lite svampig och vill sjunka
Någon som har liknande problem bilen har nu rullat 700 mil fast problemet har nog varit sen den var ny.
Låter som läkage i bromsservon.
Användarvisningsbild
av poseidon
Oavsett vad du har för fel så har väl Volvo aldrig hört talas om det.....

Hittar inte meckarna en felkod på datorn har de ingen aning om vad de skall göra....
av MulleMullvad
På min bil uppstod problemet med du beskriver väldigt plötsligt, efter ca 800 mil, efter att bromsservon för ett kort ögonblick slutat fungera. Problemet var backventilen till en vakuumpump till bromsservot. Det finns tydligen en uppdaterad backventil som de monterade. Vilket också löste problemet.
Användarvisningsbild
av poseidon
Det låter ju som ett allvarligt fel som man borde återkalla bilar för. Fattar inte att meckarna inte söker i nån form av databas på "bromssystem" och får upp de senaste utförda åtgärderna eller rekomendationerna från Volvo. Det borde ju helt klart stå något om backventilen där eftersom de verkar var ett kännt fel då det ju uppenbarligen har tagits fram en lösning
av whoppi
Har också bromsproblem på min nya V50, ett slags pulserande.
De har bytt skivor och belägg fram, visst blev det bättre.
Men nu är problemen tillbaks....
Ska in för andra gången nu på fredag.
av Ragnarpe
Hände mig i dag; Panikbromsning för ett hinder som dök upp bakom en kurva, kände att pedalen sjönk till botten precis som det var luft eller läcka i bromssystemet. Bilen bromsade dock som den skulle, men ändå en väldigt olustig känsla efteråt. När jag bromsar hårt så vill jag inte att pedalen ska sjunka mot botten utan det ska finnas ett fast motstånd! 250 mil har den gått nu så det blir reklamation.
av hasse1
hasse1 skrev:Min broms är lite konstig bromspedalen känns lite svampig och vill sjunka
Har varit i kontackt med volvo igen nu säger dom att det är ABS boxen so strular så dom ska byta den ska lämna in bilen den 7 juni for se om problemet försvinner.
av ahoj
Ragnarpe skrev:Hände mig i dag; Panikbromsning för ett hinder som dök upp bakom en kurva, kände att pedalen sjönk till botten precis som det var luft eller läcka i bromssystemet. Bilen bromsade dock som den skulle, men ändå en väldigt olustig känsla efteråt. När jag bromsar hårt så vill jag inte att pedalen ska sjunka mot botten utan det ska finnas ett fast motstånd! 250 mil har den gått nu så det blir reklamation.
Det är väl EBA:n(Emergency Brake Assist) som jobbar???
av Ragnarpe
ahoj skrev:
Ragnarpe skrev:Hände mig i dag; Panikbromsning för ett hinder som dök upp bakom en kurva, kände att pedalen sjönk till botten precis som det var luft eller läcka i bromssystemet. Bilen bromsade dock som den skulle, men ändå en väldigt olustig känsla efteråt. När jag bromsar hårt så vill jag inte att pedalen ska sjunka mot botten utan det ska finnas ett fast motstånd! 250 mil har den gått nu så det blir reklamation.
Det är väl EBA:n(Emergency Brake Assist) som jobbar???
Ja jag får väl ta reda på det när jag lämnar in den, men som sagt det känns inte bra. Och i går hände det igen och då nöp ett av bakhjulen,
väldigt kort men ändå så det kändes. EBA:n eller EPS-systemet?
Men vägen var torr.

Grejen med bytesintervall är ju att sakerna s[…]

Luftfjädring V90

Precis. Samtidigt är produktnamnet Four-C en […]

Har idag förnyat VOC. Alltså Volvo appe[…]

Huvudkontorer i Växjö troligtvis. Ring d[…]