NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av htchd2
Hej allihopa!

Jag har lagt märke till oljeläckage. Det läcker olja från oljesticksröret under bilen, har torkat och byt o ring då den gamla är sliten/sönder, använde en universal o ring men det läcker fortfarande olja. Vad kan vara boven till detta? Bilen är en S40 my08 1.8f. mycket tacksam för svar
Användarvisningsbild
av HCP
Felaktig oring skulle jag sätta en peng på.
Åk till volvo och köp den, kan inte kosta många enkronor.

Den du satte dit kanske saknar 1mm när den trycks ihop, är för hård, breder inte ut sig tillräckligt, kanske inte tjock nog, inte kemikaliebeständig så den blir hård.
Finns 1000 möjligheter.

Minns jag köpte hela röret och oring och inte ens det var speciellt dyrt.

Tillägg: Såg vid googling att oringen är lite tjockare på höjden, vilket nog löser ditt problem med rätt istället.
T.ex. denna, men de finns på volvo också.
https://vparts.se/se/o-ring-till-ror-fo ... 51005.html
av htchd2
När jag googlar problemet så har jag sett att många skriver att problemet kan vara vevhusventilationen är tät. O ringen du länkade är till 5 o 6 cylindriga motorer. Har tänkt att ändra o ringen men blev lite orolig att problemet kanske inte är pga den och att den då blir för tät vid o ringen och börjar läcka olja från andra värre ställen som packningar osv
av htchd2
Skruvar jag av oljelocket när motorn är varm på tomgång så blåser det ur den, ska det vara så? Men tar jag bort oljestickan så händer inte speciellt mycket, nån med 1.8f/2.0f motor som kan testa ? Hade varit jätte schysst
av emtor
Nej, skall inte blåsa ur oljelocket. Du har övertryck i vevhuset,-inte bra, och det är nog det som gör att det läcker olja runt oljestickans rör.
Kolla vevhusventilationen.

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]

Då är där en gul klen kabel mellan[…]

Imma i strålkastarna

Okej, tackar Skickat från min iPad med Ta[…]

Kupevärme

Är det "vanlig" AC eller ECC p&arin[…]