NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av autopedufe
Hej

Jag har en S40 som oftast visar fel temperatur som medför att ECC inte går igång. Jag tog isär förardörren och konstaterade att någon försökt fixa med detta tidigare då givarens kabel in till kontaktstycke till DDM är klippta samt de två svarta som går vidare till CEM. Ny kabel (lampsladd) har kopplats in på kabelhärvan vid CEM och kopplats direkt till givarens kablar.
Sitter det något motstånd i DDM eller varför kopplas givaren via DDM?
Jag försökte peta lös DDM som sitter tillsammans med fönsterhissmotorn, men vågade inte bryta så hårt.
Lampsladden är ju betydligt grövre, påverkas resistansen av att man bytt kabel eller är det försumbart?

Tacksam för hjälp
av binkie
Den går bara igenom DDM, har inget med DDM att göra. Två kablar går från givaren, genom DDM, dörrkontakten och sedan rakt in i CEM. Vanligaste felet är antingen nötningkorrision i dörrkontaktens stift, trasig kabel i dörren eller nötningskorrision på stiften på CEM.

Har du tillgång till kopplingsschemat samt vilka värden tempgivaren ska visa vid en viss temperatur så mät direkt från CEM ut till givaren.
av Rådlös
Tempgivaren är troligen ett motstånd som ändrar Ohmvärde med temperaturen. Det gör att det släpper igenom mer eller mindre ström till jord. Det mäter man och omvandlar värdet till temperaturgrader.
Lampsladdar är vanligtvis på 1,0 eller 1,5 kvadratmillimeter. Det är förmodligen bilens originalkablar också, så du behöver inte oroas av att det är en lampsladd. Vi förutsätter att den har monterats och kopplats på rätt sätt.
av Rådlös
Tempgivaren är troligen ett motstånd som ändrar Ohmvärde med temperaturen. Det gör att det släpper igenom mer eller mindre ström till jord. Det mäter man och omvandlar värdet till temperaturgrader.
Lampsladdar är vanligtvis på 1,0 eller 1,5 kvadratmillimeter. Det är förmodligen bilens originalkablar också, så du behöver inte oroas av att det är en lampsladd. Vi förutsätter att den har monterats och kopplats på rätt sätt.
Kabeln behöver du inte bekymra dig om. Motståndet i en kopparkabel är 0,0175 ohm per meter för en 1mm2 kabel. Vet inte vad det är för motstånd i tempgivaren men ett typiskt värde brukar vara 2500 ohm vid 20 grader så 0,5 ohm mer eller mindre är försumbart
Tack för svar.

Vad bra om kabeln inte påverkar.
Har nu kontrollmätt 2,2kΩ vid 22° ända fram till kontaktstycket vid CEM, vilket borde tyda på att CEM är problemet. Ska se om jag kan få till bättre kontakt där. Lite fundersam på värdet jag möter fram då jag såg i någon tråd att värdet borde ligga upp mot 3,4kΩ vid 20°…

En skum grej är att displayen visar just nu bara streck, medan OBD-läsaren visar -40°. Varför visar dom inte samma?
av Rådlös
"displayen visar just nu bara streck, medan OBD-läsaren visar -40°. Varför visar dom inte samma?"

Troligen beror det på att ett panelinstrument inte är något precisionsinstrument. Dom är bara avsedda att ge ett ungefärligt "riktvärde", medan motorstyrningen behöver mer exakta värden för att kunna hålla Lambda 1. Därför använder man det givna Ampere-värdet i motorstyrningen i stället.
Jag har nu testat att mäta framme vid kontaktstycket till CEM genom att sticka in stift från baksidan av kontakten. Om jag värmer upp tempgivaren så minskar resistansen, men displayen i mätarhuset visar bara streck och läser jag temp via OBD2 så visar den konstant -40° medan resistansen ändrar sig. Med andra ord verkar ju givare och kablage vara hel fram till CEM så slutsatsen jag drar är att något är fel i CEM, eller skulle det kunna vara något relä eller säkring som spökar?

Fåglarna tyckte tydligen att bilen var en br[…]

Den ska sitta över handbromsjusteringsskruven[…]

Har en v70 -11 Den dör under färd n&aum[…]

Vevhusventilation oljeläckage

Hej! Undrar om en igensatt vevhusventilation kan o[…]