NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Caka65
Hej! Jag funderar på att köpa en begagnad C30 2.0, med serviceboken ifylld och ser ok ut på bild. Vad kan/bör jag fråga om utöver det säljaren visar/informerar och vad kan jag i värsta fall förvänta mig i fel framöver? 2011 års modell som gått ca 21 000 mil.
Det är inga egentliga fel på 2,0d, felet är att folk snålar med servicen. Det är en motor som kräver partikelfilterbyte (inte fultvätt!) och påfyllning av eolys enligt tillverkarens specifikationer. Samma motor sitter i enormt många bilar från PSA-gruppen och den håller fint i sig. Men som sagt, kolla att service är gjort ordentligt, inte hos "Nisses Kött och Bilservice".
Caka65 skrev:Skall man tro det jag ser på bilderna av serviceboken så den servad hos SKOBES i Vimmerby de senaste gångerna..
Det garanterar egentligen inte att allt är gjort, helst ska du titta på protokollen också. Men det är en bra start, chansen är god att rätt saker är gjorda :-)
2,0d är bra. Men.

Svänghjulen är skitdåliga, för det är LuK. Dålig kvalite som alltid.

Y-spjället framför insuget går sönder. Det är en svag punkt helt enkelt. Inte dyrt eller svårt att fixa.

Folk fattar inte partikelfiltret och hur det fungerar. Fyller med fel eolys, fyller med adblue (hur de ens får det till) och tvättar filtret istället för byte.

Generatorerna är av usel kvalite från början.

Fåglarna tyckte tydligen att bilen var en br[…]

Den ska sitta över handbromsjusteringsskruven[…]

Har en v70 -11 Den dör under färd n&aum[…]

Vevhusventilation oljeläckage

Hej! Undrar om en igensatt vevhusventilation kan o[…]