NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

C70 2007 2,4 bensin 140 hk automat krånglar, följande sker:

ABS/Antisladd lyser konstant
Vid start, med tändning bruten sker följande första minuterna kall som varm:
Automaten hittar sällan 3an, hoppar från 2an till 4an oftast.
Hastighetsmätaren "släpar"
Meddelande: "antisladd tillfälligt avstängd".
Landsvägskörning går bilen i typ limpmode.

Meddelandet ändras senare till ABS/antisladdservice erfodras, vanligtvis efter kanske 3 minuter.
Då funkar låda och hastighetsmätare korrekt. Allt släpper.

ABS givare VF bytt efter att felkod larmat men inget ändrades. sladd ser visuellt bra ut.
Bytt batteri, kollat kontaktstycken, jordpunkter etc inget resultat.

Felkoder efter rensning men som kommer upp igen är 9A09, 510F, 512D.

Normalt krypkör jag för att sedan ut på 50 väg, då tar det ca 3 minuter, upplever i stan att det kan ta längre tid när hastigheten är låg och många stopp. Motorväg = limpmode

Någon där ute som kan ha något tips hur jag kommer vidare att hitta felet?
Kolla vakuumläckor, endera med en sprayflaska vatten eller startgas o spraya lite, leta efter slurv vid vatten eller ökat varvtal om du kör gas.
Det kan ställa till med en hel del konstigheter.

Antisladd påverkas av två saker mest, sensorerna eller modulen i ratten som håller koll så att hjulen går rakt. (den kan varna av fel hjulinställning också).
Automatlådan är ju direkt påverkad av hjulhastigheter och motorvarvtal, så de hänger nog ihop - samma med hastighetsmätaren.

Adaption på automatlådan kan ev. avslöja om den har några fel, via VIDA.
Jag får testa ev läckor, ej gjort.
Känns som allt hänger ihop ja, men får inte ihop det varför det lirar efter några minuter men strular så fort jag bryter tändning och gör nystart.
Hjulinställning nyligen gjord efter en del bytt i framvagn, varnade för rattpossitinering men nollat o grejorna funkat fint sedan.
Bytte visserligen sedan till andra hjul där ett visade sig ha pyspunka men ett hjulbyte bör väl inte påverka, felet kom inte exakt samtidigt som byte av dessa hjul heller,
När du startar försöker den läsa av värden som finns och först när countern har uppnått gränsen för antalet fel i följd tänds lampan och den går över på några defaultvärden och det börjar gå okej igen. Även fast det inte är optimalt så upplever du det som bättre.
Bara en tanke jag hade, det kunde förklara att den går som en påse älgknän och sen blir ganska normal. Allrahelst att du säger det tar längre tid i låg hastighet - antalet rotationer med fel värde tar längre tid att uppnå innan den går i failsafe eller defaultvärden.
Men, det är en teori från min hjärna bara, det kan vara annan förklaring :-D

Frågan är vilken modul det är, eller sensor, som rapporterar så galet fel i början som orsakar det hela.
Skulle nästan behöva köra med VIDA och kolla live-data de första minutrarna när den fjantar sig.

Temperaturer och viskositet i lådan kan påverka också, men jag tror ändå det är något gemensamt för allt kring ABS eller hjulhastigheter.
Osäker var lådan tar sin hastighet från, om det är från ABS-enheten eller om det finns någon sensor på axeln från motor eller liknande.
Kikade lite mer, ECM-510F är samma som P0502 - avsaknad signal från en sensor.
Du borde kunna se med VIDA vilken givare det är som signalen saknas från.
Om det är en abs-sensor eller någon axel/hjulhastighetssensor (om de ens finns).

Vanligaste problemet verkar vara magnetringen, som sitter på drivaxeln.
Då du bytt VF abs-sensor så lutar det väl mot den sidan.

Denna produkt alltså, billigt test. Dock osäker på hur man byter dem, jag har bara bytt hela axlarna på min V50.
Dubbelkolla innan ev. köp.
https://www.skruvat.se/Sensorring-ABS-P ... bMQAvD_BwE#

Bjuder på videolänk på bytet också
Testat med gas, får ingen reaktion, känns ej som nått läckage finns.
Verkar som magnet för abs sitter i lagret även fram? klämde dit ett sparat fungerande lager som innan inte gav abs lampor, bör rimligen funka, men samma fel verkar kvarstå, bytt givare & lager V fram nu (som felkod säger) utan förändring, hmmm

På med sommarsulor och fälgarna jag ren[…]

Den ska sitta över handbromsjusteringsskruven[…]

Har en v70 -11 Den dör under färd n&aum[…]

Vevhusventilation oljeläckage

Hej! Undrar om en igensatt vevhusventilation kan o[…]