NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skall vara fullservad men Mekonomen följer nog inte Volvos rekommendationer för var 8000 mil sedan bränslefiltret byttes och läste att det kunde vara en orsak till varningen. Bytte filter och i videon stod det att man skulle köra tändningen ett antal ggr och sedan starta så gjorde så, hostade vid start men dog sedan och kunde inte starta. Men tydligen finns det flera olika 1,6 och på en annan video där ovan sidan på filtret såg ut som på min så sög de diesel innan de startade så jag gjorde samma sak men bilen startar ändå inte. Vet att det finns diesel i filtret. Vet ej om motorlampan har med detta att göra men nu startar inte bilen. Någon som har en ide?
Tror det sitter två bränslepumpar på bilen? En som pumpar fram till filtret och en som pumpar från filtret och in i motorn. om korrekt, om bränslepumpen bak gått sönder varför suger inte den främre det som finns i filtret? Oavsett motorlampan varför startar inte bilen efter filterbyte? Någon som har en ide?
Bilagor
IMG_2565[1].JPG
Toppen på filtret, bakre in, främre ut
IMG_2565[1].JPG (4.72 MiB) Visad 554 gånger
Sög du ur diesel genom hela systemet vid t-kopplingen där returen går tillbaka till tanken och utan luft?
Jag bytte ett filter en gång och då passade inte dräneringskranen riktigt så den behövde stå i ett annat läge för att vara helt tät. annars smög det tjuvluft. (inte i botten så det rann ut utan det verkade glappa någon annanstans)

Om jag inte minns fel så är det den rödmarkerade slangen på kamremskåpan du följer och tar bort och ansluter en sugpump där på t-röret.
1/ Det finns två olika 1.6 med olika filter, det ena kan man fylla uppifrån och därefter lufta med en skruv. På min finns inte den möjligheten, dvs att fylla uppifrån.
2/ Jag har sugit från det rör som går från filtret till motorn, dvs har fyllt filtret med diesel, se bild. Den övre slangen kommer från tanken, det undre går från filtret till motorn. Sedan finns en kontakt bredvid övre röret samt något som ser ut som en kontakt men som är ett reglage för en pinne man kan röra upp och ner i själva filtret

Till slut läste jag om någon som hällt diesel i slangen som gick in i motorn och det verkade logiskt, så jag gjorde det, och då startade motorn. Motorlamps felet kvarstår dock och jag kanske återkommer om det. Ett annat tips om inte motorn startar är att dra igång den, men så långt kom jag aldrig

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]

Då är där en gul klen kabel mellan[…]

Imma i strålkastarna

Okej, tackar Skickat från min iPad med Ta[…]

Kupevärme

Är det "vanlig" AC eller ECC p&arin[…]