NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LennartDoe
Det är så att jag planerat att besikta bilen denna vecka. Typiskt nog så började bilen varna för ABS-bromsarna och att antisladd systemet stängts av igår.
Jag har en sen felkodsläsare och dessa är felen:
BCM-0020 - Right front wheel sensor
BCM-0012 - Left front wheel sensor

övriga felmeddelanden utifall att någon av dem har betydelse:
CCM-0071 - Damper motor/ Temp/air distribution damper motor
CCM-0040 - Air quality sensor
CEM-5A61 - PTC heater
CEM-8C20 - Rear fog lamp

Så mina ABS problem är sensor höger och vänster fram. Jag är ganska säker på att det var BCM-0012 meddelandet som dök upp för ett par år sen vilket ledde till att jag bytte hjullagret på vänster sida och sen funkade det (behövde aldrig byta abs givaren). Så nu är frågan, varför går vänster och höger fram sönder exakt samtidigt? Som jag förstått det kan felkoden innebära antingen trasigt hjullager (sensor sitter i hjullagret) eller absgivare. Finns det något annat som kan ge upp och göra att de båda tappar signalen samtidigt?

Jag tyckte när jag backade att det gnisslade en del vilket får mig att frukta att hjullagren behöver bytas ut, men det ena av dem är ju bara 2 år gammalt och den andra har jag inte bytt under de 5 år jag haft bilen i vart fall. Skulle de båda gå sönder exakt samtidigt då? Inte hört detta gnissel förut innan den började klaga på ABS-bromsarna samma dag och jag har bara hört det när jag backade. Kan det vara bromsarna som spökar och gnisslar?

Jag är rådvill nu och funderar på om jag ska ta dubbla kostnader för besiktning om de kanske kan hjälpa mig identifiera problemet, eller om jag bara ska byta båda hjullagren före besiktningen om det med 99% säkerhet är dem. Jag tycker bara det är märkligt att de båda skulle ryka samtidigt när ena är 2 år gammal och den andra kanske är original. Om det är till någon hjälp så körs bilen relativt lite även om den körts i princip varje vecka på sistone.

Någon som har några idéer eller upplysande tankar? Det sprängs en del i närheten av där jag parkerar några timmar i stöten ibland. De blåser ut kvartsdamm över hela stan därifrån. Kanske bara behöver damma av om det är fullt med skit nånstans? Bilen klagar inte på ABS bromsarna varje gång jag kör bilen heller utan det kommer kanske vart annan körning.
Användarvisningsbild
av HCP
Jag har haft problem med kablaget tidigare, bl.a. så skavdes det av vid innerskärmen. Dock bara ena sidan.
Att två skulle dö exakt samtidigt är nog ytterst sällsynt, tror inte ens det går att beräkna den chansen matematiskt så byt inga lager eller givare ännu åtminstone.

Är det varannan körning skulle jag ta lös kontakten o göra rent med elektronikrengöring, sen ta lös hela ABS-givaren och göra samma sak på båda sidor.
De kan sitta en del så dra på lite krypolja i 1-2 dagar innan du provar ta lös.

Ta en koll på kablarna också så de inte hoppat av och skavt mot något. In mot CEM har jag för mig båda två går i samma lilla kabelstam innan de delar sig till vardera sida.
Rengör också CEM en sväng, den är ökänd för att dra till sig elektroniska gremlins och just ABS-lampan sporadiskt tänds är en av de saker som listas för CEM-problem.

Gnisslet du hör är nog bara någon sten som tillfälligt lagt sig till vila på skivan, eller att bromsarna är dags att bytas. Tror inte det hör ihop.

Fin CEM-video nedan
av LennartDoe
HCP skrev:Jag har haft problem med kablaget tidigare, bl.a. så skavdes det av vid innerskärmen. Dock bara ena sidan.
Att två skulle dö exakt samtidigt är nog ytterst sällsynt, tror inte ens det går att beräkna den chansen matematiskt så byt inga lager eller givare ännu åtminstone.

Är det varannan körning skulle jag ta lös kontakten o göra rent med elektronikrengöring, sen ta lös hela ABS-givaren och göra samma sak på båda sidor.
De kan sitta en del så dra på lite krypolja i 1-2 dagar innan du provar ta lös.

Ta en koll på kablarna också så de inte hoppat av och skavt mot något. In mot CEM har jag för mig båda två går i samma lilla kabelstam innan de delar sig till vardera sida.
Rengör också CEM en sväng, den är ökänd för att dra till sig elektroniska gremlins och just ABS-lampan sporadiskt tänds är en av de saker som listas för CEM-problem.

Gnisslet du hör är nog bara någon sten som tillfälligt lagt sig till vila på skivan, eller att bromsarna är dags att bytas. Tror inte det hör ihop.

Fin CEM-video nedan
Tack för ditt svar! Ja det är ju det just att det sker samtidigt på 2 olika givare som verkar suspekt. Jag ska nog göra som du säger och ta loss och rengöra givarna för säkerhets skull, men framför allt ta mig en titt i den där CEM boxen! Tack för videon.

Men om det är kabelskav så borde det vara någonstans efter att kabeln från höger och vänster går ihop? De kablarna går under bilen då så att säga om rörliga delar ska kunna slita på dem? Kanske kan googla efter videos själv i och för sig vart kablarna går. Men den där CEM boxen ser nästan smidigast och rimligast att börja med för då behöver jag inte ens låna garage. Det och byta dimljus bak tydligen :-D

Vad tror du om dessa, är det rätt produkter?

Biltema Elektronikrengöring
https://www.biltema.se/kontor---teknik/ ... 2000044185

Biltema Kontaktskydd
https://www.biltema.se/bilvard/bilunder ... 2000044247
Användarvisningsbild
av HCP
De produkterna ser bra ut, köp bromsrensgöring om du inte redan har sådan för rengöringen av metalldelen på abs-givaren så har du komplett rengöringspaket sen :-)
av LennartDoe
HCP skrev:De produkterna ser bra ut, köp bromsrensgöring om du inte redan har sådan för rengöringen av metalldelen på abs-givaren så har du komplett rengöringspaket sen :-)
Tog isär och tog ut CEM-boxen. Ser kliniskt ren ut. Ser inga spår av ärjning eller liknande. Det jag funderar mer på är dels om det kanske är skit på någon säkring så det går dåligt med kräm fram till grejerna? Annars får jag kanske ta loss framdäcken imorgon och rengöra abs givaren och kontakten.

Finns det bra sajter där man kan få mer info om sin volvo? Jag hittar inget i manualen som kan hjälpa mig räkna ut vilken kontakt ABS-givarna går på ifall man ska kolla närmare på den.

P.s. när jag åkte och handlade så gnisslar bilen fortfarande när jag backar, men kan ju va nå grus som ligger bra när den rullar åt ena hållet och för väsen av sig när jag backar kanske för jag anade kanske lite mer skrapigt ljud när jag rulla frammåt.
av LennartDoe
Nu har jag tagit loss och rengjort givaren på vänster fram och mellan varje grej jag testat så har jag kört och fått nya felmeddelanden om vänster sensor fram enbart.

BCM-0012 - Left front wheel sensor

Jag vet inte om jag kan ha löst det felet på högersidan genom att det är något glapp i kontakten vid CEM-boxen eller något sånt, men jag tror det är troligare att höger fram sensor kommer dyka upp bland felmeddelanden igen inom kort.

Har följt kablarna så gott jag kunnat, men de går ihop i stora kabelbuntar så svårt att avgöra om de går till CEM boxen eller säkringsboxen under huven kanske? I alla fall så går de ihop i motorrummet precis utanför CEM boxen så det är kort sträcka där de skulle ha en gemensam kabelskada. Det är inte omöjligt att passagerare råkat kicka på cem-boxen så det hänt något med någon kontakt kanske? Den är ju bara skyddad av tyg typ och satt en person med väska mellan benen där också. Men kablar och sånt kändes ändå rätt mjuka och fräscha kring CEM-boxen så de borde ju inte vara så sköra.

Lutar kanske åt att beställa 2st givare trots att det är mysko att båda skulle ryka samtidigt. Har för mig de är ganska billiga. Vet inte vad jag mer kan göra annars förutom att inspektera vartenda tråd i vart enda kabel vid cem-boxen typ.

Är så dålig på sånt här, men finns det något relä typ eller något som båda sensorerna går via? Eller om det gått någon säkring som påverkar ABS så det börjar komma skumma fel från flera håll? Eller skulle man få elrelaterade felmeddelanden då istället?
Användarvisningsbild
av HCP
Säkring finns men då skulle du få ABS-lampa konstant.
Egentligen samma om abs-givaren är kass, eller om sensorringen är dålig borde också ge konstant ABS-fel.

Kan vara ett långskott, men om lagret är dåligt så det blir väldigt varmt så minskar magnetfältet i sensorringen - det skulle möjligen kunna förklara att du bara får felet ibland.
Händer det direkt när du startar eller efter du kört ett tag? isåfall går det utesluta det fenomenet.

CEM-boxen kan ju rent av vara trasig också, men de brukar vara fler saker den krånglar med då inte bara en sak.

Mest troliga är en kass givare och en som var glapp.
av LennartDoe
I början tyckte jag att felet kom och gick mer och jag körde en bra bit utan att den slog ifrån. Nu kommer det ganska snabbt om vänster fram sensor och avstängd abs så fort jag kör ut från parkeringen. Det är som att bromsen beter sig jävligt märkligt och typ delvis bromsar av sig själv när jag kommer upp i typ 20km/h och så märker bilen det och slår av. Tror jag läste att man ska köra i över 15-20km/h och sensorn ska tappa kontakten x- anta varv eller nåt för felkoden ska uppstå så felet kommer nog tillbaka så fort det kan nu på vänstersidan.

Beställde bara en abs givare nu och byter vänster först så får vi se om det hjälper. Klurigt detta med att lista ut orsaken bakom problemet just när det spökar på 2 sidor samtidigt, men det är som sagt bara vänster som klagar just nu. Hoppas att det blivit sallad i systemet av trasig givare på vänster sida och att det vid något tillfälle råkat göra kaos med hanteringen av signalerna från höger men att högern är schysst typ. Önsketänkande much? :-D
av LennartDoe
Fick givaren idag och bytte den. Kändes initialt som att det fungerade bättre men snabbt kom ABS lampan att tändas.

Det är ett helt nytt felmeddelande nu:

BCM-0011 - Left front wheel sensor (BCM-0012 tidigare)

Jag bytte givaren utan att ta bort bromsskivan (så kom inte åt så bra) så ska testa att göra om det ordentligt imorgon för nu låter det mer som att felet ligger i monteringen kanske. den kanske inte gick i ordentligt. Annars vete tusan. Felet verkar ju fokuserat till vänster fram nu hela tiden så kanske skulle byta hjullager för abs-sensorns skull annars. Det var ju det som fick bort problemet med samma felkod för 2 år sedan, men då hörde man ju att hjullagret behövde bytas genom att det gav av typ ett skrapljud när däcken rullade.

Kanske ska jag ge mig på CEM-boxen igen. En hel radda fel som inte dykt upp igen sen jag tog ur och rengjorde trots att den såg ren ut. Kanske till och med räcker med att koppla ur och koppla i alla kontakter igen ifall det bara är något glapp där. Men har inget garage att jobba i och detta borde fan lösas snart. Om jag lämnar in bilen, kommer de då bara börja prova sig fram genom att byta delar tills problemet försvinner och sen bara fakturerar allt? Kommer de veta vad felet är och bara byta en del så det blir prisvärt eller famlar de sig fram som jag och bara fakturerar allt?
av LennartDoe
Nu har jag tagit isär och återmonterat givaren igen. Det såg bra ut tyckte jag med både gamla och nya installationen av givare, men jag får fortfarande BCM-0011 felkoden nu istället för BCM-0012. Jag vet inte om man kan tolka det som att bromsarna felar tidigare nu och aldrig hinner komma så långt som till fel BCM-0012 eller om jag har kommit förbi ett fel och funnit ett nytt.

ABS-givaren är beställd från skruvat och ska vara bestseller samt ersätta en givare med exakt det artikelnummer min bil ska ha enligt vparts så borde vara korrekt del och det känns långsökt om än ej omöjligt att det är den felar? Visst var den billig, men den borde väl fortfarande fungera i vart fall som nyinstallerad. Skruvat borde ju inte pusha den om de får massa returer på dem tänker jag. Tog isär CEM-boxen igen och gjorde rent så får vi se om jag får fler eller färre fel när den går tillbaka. Men det känns också lite långsökt att mina problem ska vara lösta när den åker tillbaka.

Kablarna verkar ju schyssta så långt jag kan se dem. Är det dags att kika på att byta hjulnavet igen? ABS-sensorn är väl inbyggd så att det inte går att byta enbart den. Jag har ju bytt hjullager själv förut så inget som är omöjligt, men fan mycket svårare, jobbigare och dyrare än allt annat jag testat nu och må fan ta mig om jag gör det i onödan och problemet kvarstår, men samtidigt så måste jag komma någonstans med detta nu :P

https://www.skruvat.se/ABS-givare-Senso ... 23303.aspx

Edit: Satte tillbaka den gamla igen. Tänkte att om den går tillbaka till BCM-0012 så åker jag och köper en givare på biltema, men nu ger min gamla felkod BCM-0011 också. Har foto på när den sa BCM-0012 så jag är inte knäpp men jag blir nog det snart. :-D :x :P
Senast redigerad av 1 LennartDoe, redigerad totalt 0 gånger.
Gammal bensin

Jag, som startade tråden, kör med E10 […]

Kan inte svara för just xc60 men det är […]

Glödstifts relä

Se bild nedan. 4-109 Styrenhet Glödstift XC[…]

@AndS , exakt.