NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kalleskaviar1
Hej, har precis köpt en V50 1.8 (inte flexi) osedd av en äldre herre (väldigt billigt)
22xxx mil
Bilen går väldigt fint i motor och låda.
Har däremot en motorlampa (har inte hunnit koppla in obd läsare än)

MEN, enligt herren så tar bilen mycket olja, har ingen aning vad han menar med mycket. (Håller på att köra hem bilen just nu så vet ingenting om den egentligen).

Så låt säga att det nu stämmer att bilen tar mycket olja, vad kan jag göra? Har redan en annan bil så detta är bara en slit å släng bil, kommer med andra ord inte lägga några större utgifter på denna.

Han hade dock en utskrift på ett komp-prov som han gjort förra veckan på en verkstad och absolut inga problem där.

Fetare olja? Engine flush? Wd40 metoden?

Obs, bilen verkar inte ryka något vad jag märkt och inget läckage under bilen.
av Jsvolvo
Ok, men kör bilen nu då och bilda dig en uppfattning om hur mkt den tar... har en v70 04a som gått 35000 nu å tar en dl i månaden och då kör jag minst 100 mil i månaden... det anser jag vara normalt... sen nu på sommaren ska du inte se rök ur avgasröret när du startar upp... möjligtvis lite i början
av KalleJ
Byt till 5W40 och börja felsöka.
Vevhusventilation är väl nr1 att kolla
sen ventiltätningar, läckage osv.
1.8F har väl tätare oljebytesintervaller så inte omöjligt att det är blowby runt kolvarna som är problemet, om servicearna inte skötts ordentligt.
av Jsvolvo
Nja egentligen misstänker jag kolvringar, men kompprov va bra ? Hmm ventilsäten ä väl nästa då ? ..... och sen vet vi inte hur mkt olja den tar per 100 mil... rätt viktigt tycker jag... en frisk motor ska max ta 1 dl per 100mil... nja, ut å kör å bilda dig en uppfattning om hur mkt den tar....
av Kalleskaviar1
Ja, kompprovet såg mycket bra ut. Men kan väl vara koksade kolvringar ändå?..

Menmen, ska göra en service nu i veckan och börja köra och se hur den beter sig.

OM det nu är kolvringarna, vad göra? Finns det någon temporär lösning utöver att riva ner motorn? Återigen så är detta bara en slit och släng bil.
Tack för svaren hittills!
Användarvisningsbild
av frasse4
Ja den temporära lösningen är att fylla på olja

Finns många trådar på forumet om fordmotorn som drar olja, de gånger det fixats har det varit med nya kolvringar. Kompressionsring och oljekontrollring är inte samma, så en motor med bra komp kan fortfarande dra olja.
av Kalleskaviar1
Lite snabb uppdatering.
Kört 30 mil nu, och har tagit ca 3-4dl olja. Så blir ju över litern på 100 mil. Så något fel är det ju.. Ryker fortfarande ingenting om den, eller läcker olja..

Vevhusventilationen är det inte heller stopp i.
Byte multirem mild hybrid B4

Vida blev ju Webbaserat 2013 så tror ingen s[…]

V 60 2020

Dåliga dämpare, standardfel. Byt dom.

Xc40 bensin köpråd

Hej. Frun är inne på att köpa en […]

Hittade denna också från en gammal tr&[…]