NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Jag har precis bytt fjädrar till H&R 35mm på min s40n -05 t5 och firman som gjorde det blev försenade så deras "granne" vianor som skulle göra hjulinställningen kunde inte fixa det idag som det var tänkt, nästa tid jag fått tag i är först om ca 20 dagar(?) är det dumt att vänta så länge?

Känns i längst laget?

Nån som kan sånt här?

Tack på förhand
Senast redigerad av 1 wendel, redigerad totalt 0 gånger.
av psyman
naaw... e inte så farligt... bara bra att fjädrarna får sätta sej!
Användarvisningsbild
av wendel
Märkte nu att ratten vibrerar en del, kan det bero på utebliven hjulinställning eller nått annat?

Var H&R fjädrar och har gjort det hos en tuning firma.
av zlang
Har du sänkt bilen 35mm skulle jag inte köra mer än absolut nödvändigt om du inte har planerat att köpa nya däck snart.
Användarvisningsbild
av wendel
Jag fixade en tid om 5 dagar, känns lite bättre. Påverkar hjulinställningen själva "komforten" mycket eller spelar det ingen roll?

Ursäkta de lite simpla frågorna :cry:
Användarvisningsbild
av Micke_d
komforten ... det beror på lite hur man uppfattar olika saker ... med felaktiga hjulvinklar så kan bilen bli slingrig på vägen ( orolig ) kan även uppfattas som att styrningen tar sämre ... sedan om man börjar köra aktivt ska vi inte prata om alla saker som blir helt galna vad gällande väghållning ...

men åter till din fråga ... komforten blir lidande om man menar att bilen kan bli lite mer spårkänslig osv ...

hoppas mina röriga svar kan vara till någon nytta :-P
Användarvisningsbild
av wendel
Ja du berättade precis det jag ville veta.

Hade en s40 -99 som också var sänkt dock 40+ mm fast på den var det även bytta dämpare och den hade bra "komfort", och bilen känns precis som du beskrev spår känslig och käns lite "skakig" vilket säkert är pga ökad spårkänslighet.

Men jag får vänta och se tills på måndag om det blir bättre.

Men skulle det bli bättre "komfort" med nya dämpare också? Jag har bara sänkt bilen av rent utseende mässiga skäl, kör inte alls särskilt aktivt med den.

Förtstår att "komfort" är lite luddigt men ni förtstår nog ungefär vad jag menar :)

Tack för svaren.
Användarvisningsbild
av wendel
Hej

Det löste sig efter hjulinställning + att jag var tvungen att balansera däcken då dessa var helt fel.

Tack för alla hjälpsamma svar. :)
av Pachipachihand
Ville ochså ha hjulinställning efter min sänkning men det finns ju inga fälgar som är mindre än 18" som passar på R bromsarna. Detta klarar inte hjulinställnings utrustningen. Känns trist och köpa 17" "bara" för att få en ordentlig hjulinställning
Användarvisningsbild
av wendel
Vibrationerna som jag trodde var borde kom tillbaka nu, (har inte kört så långt efter att de "försvann" så jag hade nog fel gällande "försvinnandet") och efter samtal till volvo och verkstaden utan att bli klokare så ringde jag till företaget som sålt mina sänknings fjädrar, Sam Stefanssons Bilmode i gbg.

Killen jag pratade med där visste direkt vad felet var, han sa att på s40--03-04-05 så var det bakre motorfästet undermåligt och detta gick på volvogaratin och han sa att de haft problem med flera bilar där vibrationer kommit när man gasar eller svänger. Han var väldigt säker på det.

Jag har dock en USA importerad s40 så garatin kan man glömma, men efter att ha snackat med en kille hos volvo så visade det sig vara en rätt billig historia ifrån vad jag trodde först vill säga. 400 för grejerna och ~700 för jobbet.

Mina frågor är då, är det nån som känner igen detta problem?
Och jag vet knappt vad som är upp och ner på en motor, så hur kollar man bakre motorfästet? Är det svårt, vore ju intressant att se hur det ser ut?

Grejen med bytesintervall är ju att sakerna s[…]

Luftfjädring V90

Precis. Samtidigt är produktnamnet Four-C en […]

Har idag förnyat VOC. Alltså Volvo appe[…]

Huvudkontorer i Växjö troligtvis. Ring d[…]