NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hedstrom
Larmar för felkod additiv, bilen har i skrivande stund gått 20500 och minns ej när jag hade den på service och fyllde det senast. För ett par månader sedan när jag bytte motorolja märkte jag att den var väldigt tunn och alldeles för mycket. Tycker även att bilen drar väldigt mycket diesel mot förut. Är det partikelfilter byte och additiv påfyllning som bör göras eller kan det räcka med att fylla additiv?
Antar att det är diesel som kommer in i motoroljan när den ska rena?
Om det räcker med additiv påfyllning? Är det lätt? Var är tanken och hur gör jag?
Ingen lust att lämna in den på verkstad och kosta på bilen för mycket pengar.
av LudvikaRoger
Hej.
Frugan har en C30 1,6D som vi fyllde på additiv nyligen. Tanken på denna ligger ovanför bakaxeln. Det är inte alls svart att fylla på själv MEN kan vara bökigt om man inte har bil lyft samt att Additiv vätskan är giftig. Den köper du på Volvo verkstad och då är det komplett med alla tillbehör. Det går åt 1,5Lit om den är snus torr. Och prislappen hamnar 1600 kr.
Men eftersom den är giftig och jag har ingen lyft så lämnade vi den på bilverkstad (ingen Volvo verkstad) och summan hamnade på 2300kr. Felkoden kan du inte släcka med någon billig OBD läsare utan man måste in i bilens dator och tala om att den är påfyllt 100% .
Youtube klipp på hur du gör 😉

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]

Då är där en gul klen kabel mellan[…]