NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan, nybörjare här med smått panik. Undrar var jag kan hitta en spindelledsavdragare av samma slag som finns här:
(kolla runt 3:11). Prövade med en jag köpte från biltema, den var dock allt för kort i höjden samt var inte bred nog att omsluta leden. Har letat på autodocs hemsida och biltema men inte hittat någon lämplig... Tacksam för svar
dieselputte skrev: lör 11 feb 2023, 19:40 Dålig instruktion som inte nämner att stödbenslagrets pigg skall linjeras med stötdämparens fläns som styrs in i spindelns klämma. Hamnar den linjeringen fel blir lagret snedbelastat och leder till klonk i fartbulor, samt med stor sannolikhet skadat lager.
Kan jag skriva under på, eller en fjäder som hoppar runt vid stora rattutslag.
Har lyckats med det fenomenet 2 gånger på raken, nästan stilpoäng... :-D

För att svara på huvudfrågan, dränk med rostlösare (skippa wd40 och dynga), riktig penetreringsolja eller rostlösare, dra på en gång i timmen under 2-3 tillfällen. Sen ett välriktat slag som nämns ovan på metallen runtom så kommer den ramla ner.
Den (svarta) från biltema funkar, men man får slå på den. Ska du byta länkarmen o spindeln så gör det inget om du skadar toppen på gängen lite ändå.
Ta en spännband och sätt det i länkarmen bredvid spindelleden, sätt den andra änden av spännbandet i framvagnsbalken på motsatt sida och dra åt spännbandet allt vad du orkar, lägg sen några feta slag med en slägga på godset som omsluter spindelleden så kommer den lossna. Ett tips är att lossa styrleden före. Bråkar den också så gör samma sak där och banka på godset runtom. Slå inte på själva tappen då du riskerar att deformera den för mycket.
VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??