NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Jag lämnade in min V50, 1,6D, 2010 på felsökning då jag hade problemet att jag fick upp "försämrad motorprestanda" och ABS-service erfodras som larm.
Bilen går slöare men går fortfarande gasa upp i höga hastigheter men det tar lååååång tid.
Efter felsökning fick vi fram att en laddluftslang var sprucken,samt att det var kortslutning på MAP-sensorn, samt att motorsystemet inte kunde kommunicera. Vilket han trodde det berodde på Map-sensorn.

Åtgärdade problemen själv och bilen gick bra ca 2mil sen kom samma larm upp på panelen igen.
Efter att ha pratat med verkstaden igen säger han att han är osäker på om det finns 2 Map-sensorer på min bil?
Stämmer det? Den vi bytte satt väldigt lätt tillgängligt på vänster sida av motorn.
Vart skulle den andra sitta och finns det verkligen 2 stycken?

Jag känner snarare att det eventuellt skulle kunna vara EGR-ventilen eller bränsletrycksensorn som är problemet här efter att ha läst en del här på forumet.
Snälla hjälp mig, kan väldigt lite om bilar men ekonomin tillåter tyvärr inte att lämna in bilen för reparation :-(
Jag får upp" ABS-service erfordras" när jag får larm på EGR-ventilen. Kolla vilka felkoder du har och om möjligt radera en i taget för att se vad som hjälper.
MAP-sensor. Manifold Absolute Pressure =Insugningsrörets Absoluta Tryck. Fans det fler borde de sitta på samma ställe. Jag har inte sett fler men det utesluter inte att dom finns. Googla och se om det dyker upp fler varianter.

Magnetventilen styrs bl.a. av MAP-sensorn.

Har kontaktat supporten om centerdisplayen, s&arin[…]

Utgångspunkten är att styrväxeln s[…]

Jo det måste va mitt problem;) Fast hj&aum[…]

På min XC70 -13 så har jag fått […]