NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Emmm
Tjena! Köpte en v50 förra veckan som stått över en månad. Har upptäckt, eller är ganska tydligt, ett knackande ljud från vänster framdäck. Det knackar då man kör, både fort och långsamt, men vid inbromsning och acceleration avtar ljudet.
Har försökt googla mig fram men inte hittat nåt direkt svar!
Vad tror ni att de kan vara? Är det nån drivknut eller kan det helt enkelt vara hjullagret?
Ha en fin kväll!
Användarvisningsbild
av HCP
Skulle gissa på tokslut drivknut. Lager kan ibland identifieras om du svänger kraftigt höger o vänster så brukar ena sidan brumma åt ena hållet, men tystna lite åt andra hållet.

Tror dock ändå på drivknuten, men köp hela axeln istället för det är väldigt många ord som inte står i bibeln att bara byta yttre knut t.ex. :-D

Drivknutarna brukar också enbart knastra o knacka vid sväng enbart, men är den sopslut lär den låta hela tiden.
Om du har möjlighet så spela gärna in ljudet, och testa om det är kvar när du svänger höger-vänster.

Det kan ju vara nån bromsdetalj också som krånglar, bromsar kan tystna lite vid broms men sällan vid acceleration.
En annan grej du kan göra är att sätt mobilen på filminspelning, o stoppa in den bakom hjulet och filma så går det se ganska enkelt om något speciellt ser jättekonstigt ut. (filma framifrån så bromsarna kommer med).

Men, i min näsa luktar det drivknut som gått lite för långt.
av Emmm
Tack för svaret! Misstänkte det också, men låter det inte konstigt att bilen stått sen i november då den blev besiktad, hur kan drivknuten lyckats bli sopslut av att bara stå? :-D
Användarvisningsbild
av HCP
Emmm skrev: tor 12 jan 2023, 10:45 Tack för svaret! Misstänkte det också, men låter det inte konstigt att bilen stått sen i november då den blev besiktad, hur kan drivknuten lyckats bli sopslut av att bara stå? :-D
De kan ha missat på besiktningen, kanske fuskat o sprutat i fett ute på parkeringen eller nåt bara så de skulle missa eller liknande.

Men du bör nog kika andra alternativ också, t.ex. om bromsarna är slut så det är de som låter för nåt gått sönder och tar i varje rotation hjulet gör.

Följer knackandet hastigheten eller motorvarvtalet?
av Emmm
Knackandet följer hastigheten. Har kollat bromsarna å de ser bra ut. Tänkte först att det är is nånstans men har varit plusgrader några dagar nu och ljudet är kvar.
Kan man på nåt sätt se på drivknuten att den är slut? Eller är det bara ljudet?
Användarvisningsbild
av HCP
Om du lägger i 1;an och knappt får dragläge, o sen backen o dragläge så bör du höra att de klickar till åt varje håll utan att bilen rör sig.
Inte säkert det funkar alla gånger, men en grej att testa.

Har fått ungefärliga prisuppgifter nu[…]

HVO 100 för dyrt?

Tankade just upp sonens och min Mercedes 190d 2.5 […]

TS har ju kört ett år,radera och spar c[…]

Snackade med min svåger som tydligen hadde s[…]