NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan,

Jag har en V50 1,8F, 2009. Gått ca 29000 mil. B4184S8.

Jag gjorde testet med att lyfta på oljepåfyllningslocket, och det skall ju egentligen vara sug nedåt, enligt vad jag läst mig till. På min blåser det "uppåt".

Då plockade jag bort insuget och bytte både den lilla slangen till vevhusventilationen och den orange:a ventilen. Slangen började bli gammal och sprucken, dock inte katastrof. Bytte hela insuget också om sanningen ska fram: hittade en billig på nätet. Plockade även av oljefällan och gjorde rent lite gamla avlagringar: det var dock inga extrama mängder. Blåste även rent slangen som går från luftfilterburken till toppen av motorn.

Efter det att jag monterat ihop allt igen och startar motorn så är det fortfarande mycket "blås uppåt" från oljepåfyllningslocket.

Vad är det mer för slang/annat som ska bytas?

Mvh,
Paul
Har du något problem med motorn? Oljeläckage etc? Om inte så skulle jag nog inte fundera så mycket på det där.

Om du nu vill mäta vevhusventilation så bör du skaffa dig en mätare som du stoppar ner i oljestickansrör och ber en polare hålla lite varv.
Oftast ökar undertrycket när du varvar upp motorn, om det är lite högt på tomgång så spelar det inte så stor roll på en bil som gått 29k mil, man har ju oftast högre varv på motorn än tomgång.
God morgon, motorn går helt ok. Inga problem alls faktiskt. Ingen rök eller missljud eller andra konstiga fenomen. Tack för tipset om mätningen via oljestickan. Ska se om jag undersöker det här vidare efter nyår.

Mvh,
Paul
Hård Bromspedal

Låter mer som dåligt vakuum till broms[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Idag har jag mest jobbat med att tillverka en lapp[…]

Spolat automatlådan, bytt främre lä[…]

Hej på er! Jag hoppas ni kan hjälpa mig[…]