NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ABY
Har en 2011 S40 D2 med trasig bränslevärmare vilket förklarar varför värmen inte är topp kanske MEN även efter längre körning vill den gärna tappa på tempen och vandra neråt. Är det normalt eller kan termostaten vara boven?
av JcN
Våran -12a (dock en D3) betedde sig på det viset att den direkt sjönk i temperatur när man kom till stillastående. Lämnade då in för byte av termostat. Vad verkstaden också upptäcke var att expansionskärlet var sprucket så det byttes samtidigt.

Oklart om det var en kombination eller byte av en av detaljerna som gjorde att temperaturen nu håller sig stabil.

// Jonas
av Busken
Har kört en D2 med strulig dieselvärmare några år.
Vid normal körning kommer inte motortempen upp om det är kallare än -5, efter fyra mil har jag kanske två streck på tempmätaren.
Kallare än så får man klä sig lite mer.
Dieselvärmaren (om den fungerar) startar redan vid +4 normalt, så den behövs verkligen på en D2.
av Marnlasse
Till ABY vill jag säga: byt termostat (kolla om det finns nån varmare, 1 grad eller mer gör skillnad) köp av bra kvalitet, även kylarlocket på expansionskärlet bör kollas. Till Busken  vill jag säga: byt termostat,kolla kylarlocket på expansionskärlet, har du plastskyddet under motorn kvar och monterat? (många monterar inte tillbaka efter oljebyte) Om detta är borta tappar du temperatur i onödan. Kylargardin är också bra eller en bit papp som delvis täcker kylaren.
av kvillebäck
Jag brukar vara lite restriktiv med papp som kylargardin då den i sämsta fall löses upp av salt och fukt och sedan kan tryckas in mellan cellerna. Råkade ut för detta med en ölkartong från ett flak öl i min ungdom. Någon vecka som prov är nog inget problem i alla fall.
av Busken
Har täckt över både undre och övre luftintag utan större skilnad, volvoverkstan har bytt termostat.
har dessutom knappt 10000 mil på mätaren, ändå är dieselvärmaren ett strul.
av binkie
Kan du rentav se att motortempen inte ställer sig rakt upp (i instrumentet) eller har du bara dålig värme i kupen? Hur fungerar den nu när det blivit lite varmare ute?
VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??