NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Behöver byta drivaxel höger sida på V50 D5 Summum MY07 12.000mil pga spricka i inre gummibälgen..
Volvo original utbytes kostar drygt 9.000 (rena rama rånet), plus arbetskostnad..!
Och att bara byta bälgen kostar 4.500..
Så vad bör vi sikta på istället.. SKF, ODM eller v-parts?
Jag köpte en ODM drivaxel (höger) till min V70 gen 1, yttre bälgen sprack och rämnade totalt efter ett halvår. Leverantören (Drivknuten) tar noll ansvar och säger att jag har trasslat in ett snöre eller fått stenskott. Originalbälgarna höll 18 år. Så nu har jag renoverat originalaxeln med SKF knut / bälg och räknar kallt med att den går 18 år till :-D
Att byta inre bälg ska väl inte vara rocket science. Om du nu inte redan fått in sand eller vatten i knuten, då är det kört
En yttre damask lämnade in på min V60 och även knuten innan jag upptäckte damasken.
Jag valde att handla en hel (original) drivaxel med låga mil på skroten.
Alx skrev: ons 16 nov 2022, 20:05 Jag köpte ODM på ebay från nå tyskt företag som bara säljer volvogrejjer. Gav 2000 kr för båda sidor. Kan man skruva själv kostar de typ 200 att byta bara damask
Hur långt har de hållt hittills?
Erik Å skrev: tis 15 nov 2022, 23:56 Om du nu inte redan fått in sand eller vatten i knuten, då är det kört
Vi låter nog en verkstad byta dammasken.. Men angående grus och vatten.. kan verkstan först känna om knuten hunnit ta skada?

Har kontaktat supporten om centerdisplayen, s&arin[…]

Utgångspunkten är att styrväxeln s[…]

Jo det måste va mitt problem;) Fast hj&aum[…]

På min XC70 -13 så har jag fått […]