NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En v50 2.0D -07.

Ny startmotor samt nytt bränslefilter för ca 12 månader sedan.

Symptom: Den är svårstartad vid kallstart, man märker det redan vid temperaturer +5 grader och blir bara värre ju lägre temp det är. Vid temperaturer under-5 kan man behöva starta den upp mot 10 gånger innan den kommer igång. De första starterna dör den nästan direkt. -10 och kallare går det nästan inte att få igång den. När man väl får igång det är det ryckig och ojämn tomgång innan den kommer upp i temp. Det ryker också rejält om bilen och luktar mkt diesel innan den kommer upp i arbetstemp. Motorvärmaren lever sitt egna liv, fungerar ibland. Symbolen för glödstift lyser bara nån sekund innan den slocknar, oavsett temp. Vet inte om det är standard på Volvo eller om det kan säga något?
När bilen väl är varm går den och startar som en klocka.

Nu under sommaren har problemen varit borta då temperaturen inte varit något problem, ingen överdriven diesellukt vid start.

Har felsökt med VIDA och den ger inga felkoder alls, förutom lite strul med lampor och backspegel el.. säkringar okej, har ännu inte mätt spänning på glödstift.

Nu har flickvännen ställt ett ultimatum att problemet ska lösas för hon orkar inte skämmas med över att bilen ryker och inte startar riktigt när det är kall. Så därför vänder jag mig till er för hjälp! Teorier?
Nej, ska kontrollera dem. Men som du säger, dem bör väl ge felkod. För glödstiften att orsaka detta problem bör väl samtliga ha gått sönder, känns osannolikt utan att dem ger nån typ av felkod?
Symptomen börjar som sagt redan vid 5-10 plusgrader. Är glödstiften aktiva då?
Ingen aning men om du hittar det så ta ur det och se om du får några nya koder.
Om den ryker MYCKET vid start så tänker jag mig att du har spridare som står och läcker. Då får du mycket diesel i cylindern samt att du tappar lite tryck i ledningen som behöver byggas upp igen.
Kanske du skall prova något av de bättre medel som finns för spridarrengöring ?

Lycka till!
Ska undersöka saken. Ja det med spridare som läcker skulle ju kunna vara ett möjligt problem, men att det skulle förvärras med temperatur känns märkligt. Men ska börja med att se över stiften, återkommer med rapport.

Har kontaktat supporten om centerdisplayen, s&arin[…]

Utgångspunkten är att styrväxeln s[…]

Jo det måste va mitt problem;) Fast hj&aum[…]

På min XC70 -13 så har jag fått […]