NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är det inte bra att ha bilen i våg när man tömmer ut oljan?
Lutar den får man väl inte ur allt?
Användarvisningsbild
av Cotag
Jag fick tag på biltemas variant av de där för en hundralapp på en loppis i byn.
Att tänka på är att nyare bilar ofta är ganska låga fram och gör det svårt att komma upp på rampen. Jag får lägga några plankor framför mina (för att göra vinkeln flackare) för att komma upp.

En ide kan vara att klippa till en kil i papp som visar minsta vinkeln som är ok för din bil och sen ta med till biltema eller jula.
Tack för alla svar.
OKQ8 är ett bra alternativ. Utmaningen är att jag inte är säker på att jag kommer åt i oljefiltret vilket kan ta en längre tid :-/
Filtret sitter på ett rätt konstigt ställe, vänster om motorn täckt av massor av slangar. (till skillnad från alla utube klipp)
Vill gärna göra det hemma så att jag gott om tid och inte behöver stressa.
Biltemas i stål är hemska, har haft såna och slängde dem..
Vassa L-profiler som sitter för glest (kanske de sitter lite tätare numera) mot däcken, ramperna är för halkiga på undersidan så de kan glida undan när man försöker köra upp framhjulen (med framhjulsdrivet). Hände både på grusplan och betonggolv
Stoppklacken sitter för långt fram så hela rampen kan välta framåt om man kör emot stoppet (vilket hände när ramperna halkade iväg på golvet då hjulen drog dem bakåt)
Sen är stoppklacken såpass hög att den skadade plastkåpan runt stötfångaren på min R19 när jag var på väg upp :-( Hade många fler otrevliga incidenter..
Nu jobbar jag med betongblock och plankbitar, mycket säkrare och stabilare! Och billigare ;-)

Så här många betongplattor har jag bara inför fotografering :-D Annars får det duga med en eller två per sida och ramperna får ligga kvar under hjulen
viewtopic.php?f=16&t=151796&p=1338448#p1339198
Kupevärme

Skillnaden är att ECC har ett vred med temper[…]

Tänkte följa upp denna. Det var min regu[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Jag tvivlar på att rapsoljan är ditt pr[…]

Nästa elbil från Volvo?

Har fått ungefärliga prisuppgifter […]